منو

سایه تورم بر سفره فقیر و غنی در تابستان ۱۴۰۳

بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیرماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم ماهانه از دهک‌ اول به سمت دهک‌ دهم روندی صعودی داشته است.

به گزارش جریان نو، بررسی تورم تیر ماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم ماهانه کل در این ماه معادل ۲.۲ درصد بوده است. بررسی این تورم به تفکیک کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در کل کشور نیز نشان می‌دهد تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی ۲.۵ درصد و تورم ماهانه کالاهای خوراکی ۱.۶ درصد بوده است. اما اصابت این تورم به دهک‌های مختلف جامعه یکسان نبوده است.

براساس این آمارها، تورم ماهانه کل در دهک اول کمترین سطح و دهک نهم بیشترین سطح را تجربه کرده است. نگاهی به اجزای تفکیک شده تورم ماهانه به خوراکی و غیرخوراکی نشان می‌دهد تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در دهک دهم کمترین سطح و در دهک‌های اول تا هفتم مشترکا بیشترین سطح را داشته است. از سوی دیگر تورم ماهانه کالاهای خوراکی در میان دهک‌های جامعه نشان می‌دهد دهک اول تجربه کمترین نرخ تورم ماهانه در کالاهای خوراکی و دهک دهم تجربه بیشترین نرخ تورم ماهانه در این کالاها را داشته است.

تورم

بررسی تورم ماهانه تیر ماه امسال حاکی از آن است که تورم ماهانه کل معادل ۲.۲  درصد بوده است. آمارهای تورم کل به تفکیک دهک‌ها نشان می‌دهد کمترین میزان تورم ماهانه مربوط به دهک اول و معادل ۱.۸۵ درصد و بیشترین آن مربوط به دهک نهم با ۲.۲۳ درصد بوده است.

تفکیک تورم ماهانه تیر به کالاهای خوراکی و غیرخوراکی نشان می‌دهد تورم ماهانه در کالاهای خوراکی به سطح ۱.۶ درصد رسیده است. تورم ماهانه این کالاها به تفکیک دهک‌ها نیز نشان می‌دهد کمترین تورم ماهانه مربوط به دهک اول با یک درصد بوده است. از سوی دیگر نیز بیشترین تورم ماهانه تیرماه در دهک دهکم رقم خورده و نرخی معادل ۱.۷ درصد داشته است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم ماهانه تیرماه در کالاهای غیرخوراکی معادل ۲.۴ درصد بوده است. در این ماه تورم ماهانه در دهک اول تا هفتم برابر با ۲.۶ درصد بوده که بیشترین سطح را داشته است. اما در سمت دیگر کمترین تورم ماهانه تیر ۱۴۰۳ مربوط به دهک دهم با ۲.۴ درصد به ثبت رسیده است./ منبع: اکو ایران

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=42181

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: