منو

۱۲ بزرگراه اصلی پایتخت برای وضعیت اضطراری کدامند؟

۱۲ بزرگراه شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی در ردیف «مسیرهای ویژه اضطراری» نامگذاری شده که به محض بروز حادثه و خرابی‌‌‌های پس‌‌‌از آن، «عبورومرور» در این بزرگراه‌‌‌ها برای عموم، محدود یا ممنوع می‌‌‌شود و فقط «خودروهای امداد و نجات» اجازه تردد پیدا می‌‌‌کنند.
بزرگراه

به گزارش جریان نو؛ متولی مدیریت بحران شهر تهران با به روزرسانی نقشه «مسیر‌های تردد اضطراری» در شبکه معابر پایتخت، چگونگی رفت و آمد در سطح شهر هنگام «زمین لرزه بزرگ منجر به خرابی و حوادث ثانویه» را تشریح کرد.

جزئیات این نقشه از نوعی طرح ترافیک هنگام وقوع بحران ناشی از حادثه طبیعی ویرانگر حکایت دارد به طوری‌که ۱۲ بزرگراه شرقی-غربی و شمالی-جنوبی در ردیف «مسیر‌های ویژه اضطراری» نام‌گذاری شده که به محض بروز حادثه و خرابی‌های پس از آن، «عبور و مرور» در این بزرگراه‌ها برای عموم، محدود یا ممنوع می‌شود و فقط «خودرو‌های امداد و نجات» اجازه تردد پیدا می‌کنند.

طرح ترافیک مخصوص «تهران در وضعیت بحران (زلزله)» مسیر‌های امن و ویژه برای عوامل مدیریت بحران ایجاد می‌کند تا «اختلال‌های ناشی از صدمات به شهر» و «ازدحام شهروندان در معابر»، مانع امداد تیم‌ها نشود. این طرح در صورت بروز زلزله در ساعات کاری، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند، چون «ترافیک ناشی از مراجعه فراگیر شاغلان به منازل» بر تردد‌های عمومی که عمدتا در آن مقطع به خاطر فرار از صحنه است، می‌افزاید.

شرط سهولت امداد به هسته شهر

زلزله در ابرشهر تهران با جمعیت چند میلیون نفری با بافت متراکم و عمدتا فرسوده که بدون اتکا به مدل‌های شهرسازی ایجاد شده و زیرساخت‌هایی که در طول سال‌های مختلف با متد‌های متعدد ایجاد شده، قطعا پیامد‌های زیادی در پی خواهد داشت به گونه‌ای که برخی کارشناسان آمار‌های متعدد، اما بالایی از میزان خرابی پایتخت و تعداد کشته‌ها بیان می‌کنند.

مدیران شهری و دولتی در سال‌های اخیر اقدامات مختلفی برای پوشش زلزله احتمالی تهران انجام دادند از تلاش برای ایجاد برج‌های تخلیه اضطراری گاز تا سطح‌بندی حریم گسل‌ها و تعیین استان‌های اقماری به عنوان معین مناطق مختلف شهر تهران در زمان زلزله! اما یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیران شهری تدوین آیین‌نامه‌ای برای باز نگه‌داشتن مسیر‌های تردد خودرو‌های امدادی که در داخل شهر فعالیت می‌کنند تا به سهولت به هسته مرکزی تهران برای کمک و توزیع نیرو‌های امدادی اقدام کنند.

اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: آسیب دیدگی تاسیسات شهری نظیر تاسیسات گاز، نفت، برق، آب، مخابرات، فاضلاب و اجزای آن‌ها شامل خطوط لوله، ایستگاه ها، شیرها، تلمبه‌ها و … و لزوم تعمیر سریع آن‌ها نیز در کارکرد معابر شهری اختلال دیگری وارد می‌کنند. علاوه بر این، در صورت وقوع زلزله در ساعات کاری به یکباره تقاضای زیادی برای سفر‌های بازگشت به خانه ایجاد می‌شود که به سفر‌های مربوط به کسب اطلاع از وضعیت خویشاوندان افزوده می‌شود.

سلیمی با بیان اینکه در حالت کلی خروج مردم از ساختمان‎ها و ازدحام آن‌ها در معابر، هجوم مردم برای انواع سفر‌های بازگشت به خانه یا کسب اطلاع از اعضای خانواده، آسیب‌های فیزیکی به معابر از جمله تخریب پل ها، تجمع آوار ساختمان‌های آسیب دیده اطراف در حریم معابر موجب ازدحام می‌شود و تردد در شبکه معابر را دچار اختلال می‌کند افزود: همچنین در مواقع بحرانی مثل زلزله قطعا شاهد سقوط درختان و تابلو‌ها و رهاشدگی خودرو‌ها خواهیم بود و همچنین شاهد از کار افتادن سیستم‌های کنترل معابر مانند چراغ‌های راهنما، تابلو‌های راهنمایی رانندگی، دوربین‌های کنترل ترافیک، اختلال در عملکرد نیرو‌های کنترل امنیت و نظم مانند نیرو‌های پلیس‌راهور و نیروی انتظامی، هجوم جمعیت امدادگران رسمی و غیررسمی، ساکنان شهر که در زمان زلزله در خارج از شهر بوده اند.

وی ضمن معرفی شبکه مسیر‌های اضطراری با بیان اینکه شبکه حمل و نقل اضطراری، شبکه‌ای متشکل از بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی است که منجر به تامین استخوان‎بندی اصلی برای دسترسی به کلیه مراکز عمده شهر شده و امکان اتصال مراکز حیاتی را به یکدیگر و به نقاط آسیب دیده احتمالی برای امداد و نجات امکان پذیر می‎سازد. گفت: در انتخاب معابر این شبکه سعی شده است حداکثر دسترسی به مراکز کلیدی درجه دو تامین شود که شبکه مسیر‌های اضطراری به دو گروه زیر تقسیم می‎شوند:

مسیر‌های ویژه اضطراری (I): مسیر‌هایی هستند که تنها خودرو‌های مجاز در آن‌ها حق رفت‎وآمد دارند.

مسیر‌های مشترک اضطراری (II): مسیر‌هایی هستند که علاوه بر خودرو‌های مجاز، سایر خودرو‌ها نیز به صورت تفکیک شده یا تفکیک نشده امکان رفت‌وآمد دارند.

در مجموع ۵۱۸ کیلومتر از معابر شهر تهران به عنوان مسیر‌های اضطراری اصلی تعیین شدند. از مسیر‌های اضطراری اصلی، حدود ۲۴۲ کیلومتر ویژه و ۲۷۶ کیلومتر مشترک هستند.

همچنین بسیاری از بخش‌های شبکه مترو که آسیب عمده‌ای ندیده اند در همین فاصله کار مجدد خود را شروع می‎کنند.

سلیمی تاکید کرد: در کل با اجرایی کردن شبکه مسیر‌های اضطراری شهر تهران و برنامه‎های عملیاتی پیوست آن، قابلیت پایداری اجتماعی به سطح بالاتری ارتقا خواهد یافت. مقیاس این تأثیر محلی است ولیکن با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی تهران، اثرات منطقه‌ای و ملی نیز خواهد داشت.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=41719

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: