جستجو
Close this search box.

ایرانی‌ها با این تصمیم تازه، حسابی اذیت می‌شوند

پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافربری برای ماه مرداد با افزایش قیمت ۳۰ درصدی آغاز شده است. این درحالی است که در....
مردم

افزایش چشمگیر نرخ حمل‌ونقل عمومی موجب نارضایتی شهروندان شده و موجی از انتقادها از عملکرد دولت رئیسی را برانگیخته است.

به گزارش جریان نو: افزایش چشمگیر نرخ حمل‌ونقل عمومی موجب نارضایتی شهروندان شده و موجی از انتقادها از عملکرد دولت رئیسی را برانگیخته است.متأسفانه طی روزهای اخیر قیمت بلیت پروازهای زنجان- مشهد بی‌رویه افزایش پیدا کرده است و به سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هریک از مسیرهای رفت و برگشت رسیده است.

نتیجه این افزایش قیمت موجب شد که آخرین پرواز زنجان- مشهد با ۶۰ نفر ظرفیت خالی پرواز کند. این افزایش قیمت موجب استقبال نکردن مردم از پروازها خواهد شد، چه بسا که ادامه این روند موجب تعطیلی کلی پروازها نیز شود.

در چنین شرایطی و با وجود گسترده‌تر شدن نرخ تورم، گرانی کالاهای اساسی تا ۱۰۰ درصد و هم‌زمان افزایش تنها ۲۲ تا ۳۵ درصدی حقوق کارگران و کارمندان و بازنشستگان، حالا گرانی ۳۰ درصدی نرخ بلیت قطارهای بین‌شهری می‌تواند مشکلات بیشتری را برای اقشار کم‌درآمد ایجاد کند.

خبرگزاری تسنیم نوشته که مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای مسافربری را ستاد تنظیم بازار صادر کرده است. شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در اطلاعیه جدیدش، بدون اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها، از آغاز پیش‌فروش بلیت‌های ماه مرداد خبر داد.

هفته قبل هم رسانه‌ها خبر دادند که شرکت حمل‌ونقل ریلی ایران بدون ارائه هیچ توضیح و اطلاع قبلی، قیمت بلیت قطار را «برای اتباع خارجی» به‌طور ناگهانی ۵۰ درصد افزایش داد.

گزارش های مردمی نیز حاکی از این افزایش است؛ به طوری که قیمت بلیت یکطرفه قطار ۴ستاره ۴ تخته  یک شرکت قطارهای مسافری در اواسط تیرماه در مسیر  تهران _مشهد ۴۰۱ هزارتومان بوده است که قیمت همین قطار با شرایط مشابه به ۵۲۲ هزارتومان رسیده است.

پیش از این، محمدرضا رضایی کوچی، نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه «افزایش قیمت بلیت قطار به‌عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل حمل‌ونقل از لحاظ روانی اثر منفی بر جامعه دارد»، توضیح داده بود: «با بالا رفتن نرخ بلیت قطار، احتمال کاهش تعداد مسافران این وسیله نقلیه وجود دارد و کاهش تعداد مسافران قطار هم سبب می‌شود افزایش در‌آمد شرکت‌های ریلی ناشی خنثی شود. همچنین با بالا رفتن قیمت بلیت قطار، ترجیح مردم به استفاده از خودرو شخصی افزایش می‌یابد که در نتیجه شاهد افزایش مصرف بنزین و افزایش تصادف‌های جاده‌ای خواهیم بود.»

با این حال، کمال هادیانفر، معاون وزیر راه و شهرسازی،مدعی شده بود: «در صحبتی که با مردم داشتم، آن‌ها می‌گویند بلیت قطار بیش از حد ارزان است و به همین دلیل برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار برنامه‌ریزی کردیم.»

اواخر فروردین ۱۴۰۳، شورای شهر و شهرداری تهران تصمیم گرفتند کرایه تاکسی و بلیت اتوبوس‌ را در پایتخت ایران به ترتیب ۴۵ و ۴۰ درصد افزایش دهند. در ادامه، با حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت دخالت دولت در تعیین نرخ بلیت پروازهای داخلی، قیمت‌ بلیت هواپیما در یک ماه اخیر با رشدی ناگهانی مواجه شد و رشد ۱۸۰ درصدی نرخ بلیت برخی مسیرها مانند تهران‌‌ــ‌اهواز که از یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید، صدای اعتراض شمار زیادی از مسافران را بلند کرد.

واکنش برخی کاربران به گرانی جدید حوزه حمل و نق عمومی را بخوانید:

* لیلا از کاربران فضای مجازی گفت: دیگه دارند امکان استفاده از حمل و نقل عمومی و هم ازمون میگرن شرم بر شما!

* محمد دیگر فعال مجازی هم توئیت زد: گرانی پشت گرانی واقعا دستتون درد نکنه دیگه باید برگردیم به دوران قدیم با اسب و قاطر بریم سفر! خجالت بکشید.

* مشکات هم با انتقاد از این تصمیم می گوید: هواپیما که نه! قطار هم نه! اتوبوس هم نه! بریم دوره فشرده دوندگی فردا بتونیم مدال هم بگیریم! مرسی از دولت انقلابی.

* رضا هم اینگونه واکنش نشان داد: واقعا جناب بذرپاش زحمت کشیدن و آخرین هدیه خودشونو به مردم دادن،  آقای وزیر بابت این همه خوشی ممنونیم از شما فقط بگو کی زمان وزراتت تموم شه!

 

منبع: برترین‌ها

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=40897

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید