منو

گزارش میدانی از رأی گیری در چهاردهمین دوره انتخابات

آنها که به محلات جنوبی تهران به محل رأی گیری در چهاردهمین دوره انتخابات رفته‌اند، الگوی رفتاری انتخاباتی مشابه همه این سال‌ها را دارند؛ رأی به نامزدهای جناح اصولگرا و آنها که به مناطق بالاتر، رفتار انتخاباتی‌شان فرق می‌کند. یک حرف اما بین بیشترشان مشترک است: «انتخاب کسی که به داد ایران برسد.»
انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری

به گزارش جریان نو: ظهر داغ جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ محله یوسف‌آباد، جایی در مرکز تهران یک‌بار دیگر برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید آماده شده؛ این‌بار زودتر از موعد و یک‌سال‌ونیم مانده به پایان کار رسمی دولت قبلی. حالا دوسال‌ونیم از انتخابات قبلی ریاست‌جمهوری گذشته و آنها که به مدرسه‌ای با درِ سبزرنگ در محله یوسف‌آباد تهران آمده‌اند، می‌گویند انتظارش را نداشته‌اند که زودتر از همیشه، باز هم برای انتخابات رئیس‌جمهوری به شعبه اخذ رأی محله‌شان بیایند؛ به یکی از شش هزار و ۶۹۴ حوزه رأی‌گیری در استان تهران.

آنهاکه به محلات جنوبی تهران به محل رأی گیری رفته‌اند، الگوی رفتاری انتخاباتی مشابه همه این سال‌ها را دارند؛ رأی به نامزدهای جناح اصولگرا و آنها که به مناطق بالاتر، رفتار انتخاباتی‌شان فرق می‌کند. یک حرف اما بین بیشترشان مشترک است: «انتخاب کسی که به داد ایران برسد.» و این حتی در حرف‌های بعضی رأی‌اولی‌ها هم پیداست؛

زهرا که به مدرسه‌ای در یوسف‌آباد تهران آمده و بار اول است که رأی می‌دهد، یکی از آنهاست. او می‌گوید در روزهای گذشته و با وجود اینکه ابتدا قصد نداشته رأی بدهد، تصمیم گرفته همراه با دوستانش به حوزه ر‌أی‌گیری نزدیک خانه‌اش بیاید تا به جمع کسانی بپیوندد که هنوز امیدشان را از دست نداده‌اند.

فرزانه، معلم ریاضی یک مدرسه دخترانه  احساس می‌کند برای اینکه بعداً از سکوت خودش پشیمان نباشد، باید رأی دهد،  «من فکر می‌کنم مسئله اول الان جامعه ما، مسئله زنان است و البته معیشت وضع اقتصادی مردم  درست است که روزهای زیادی وقتی در خیابان‌ها راه می‌روم یا وقتی مدام اجاره‌خانه‌ام زیاد می‌شود، جانم به لبم می‌رسد، اما ما به امید زنده‌ایم. دوست داشتم نقش‌آفرینی داشته باشم و احساس کنم هنوز در مملکت خودم، نظرم مهم است.»

 

حسینیه ارشاد؛ شلوغ از خبرنگاران 

مقصد بعدی حسینیه ارشاد است؛ مثل همیشه شلوغ، پر از آدم‌هایی در طیف‌های مختلف ایدئولوژیکی. برخی چادری، برخی از زنان با شومیز و شلوار و مردان با پوشش‌های مختلف. از همه جای تهران برای انداختن رأی‌شان آمده‌اند و گروهی هم ایستاده‌اند به تماشا. دختر و پسری جوان با کارت ملی‌هایی که در جیب‌شان است. دختر می‌گوید: «هنوز رأی نداده‌‌ایم.» پسر ادامه می‌دهد: «آمده‌ایم ببینیم چه خبر است. اگر لازم شد رأی بدهیم.»

آنها یک ساعتی در مقابل در ورودی حسینیه ارشاد ایستادند. همهمه است، پیاده‌راه پر از زن و مرد و کودک و البته پایه‌های دوربین‌های فیلمبرداری و خبرنگارانی که مشغول مصاحبه با رأی‌دهندگان هستند. آن‌طرف‌تر روی سکویی، تعدادی خبرنگار خارجی نشسته‌اند. برخی ژاپنی یا کره‌ای‌اند، برخی آمریکایی و عرب. آنها به‌طور مداوم به داخل حسینیه رفت‌وآمد می‌کنند.

داخل حسینیه  شلوغ از خبرنگار، گزارشگر، فیلمبردار و عکاس است. در هر گوشه‌اش، شخصی مقابل دوربین ایستاده و گزارش می‌دهد، به زبان عربی، انگلیسی و… زنان و مردان یک‌به‌یک وارد می‌شوند:«رأی‌اولی هستم اما شناسنامه‌ام عکس‌دار نیست و نتوانستم رأی بدهم.» برگه‌ای دستش است و می‌گوید که تمام مناظره‌ها را دنبال کرده: «تحریم انتخابات تنها نتیجه‌ای که دارد، ادامه‌یافتن شرایط است.»

سالمندان و میانسالان؛ بدون صف

مسجدالنبی در خیابان کارگر شمالی، ظهر جمعه مانند هر دوره ریاست‌جمهوری، صفش تا بیرون در نیامده، خلوت است. بیشتر آنها که ساعت ۱۲:۳۰ ظهر وارد مسجد می‌شوند، سالمند یا میانسال‌اند.

دختران و پسران جوان به سختی پیدا می‌شوند، مثل یک دختر ۲۳ ساله که برای اولین‌بار رأی می‌دهد: «به هر حال آدم جوانب را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد. کسانی مثل من حداقل به یک زندگی بهتر در آینده فکر می‌کنند. شاید اوضاع بهتر شود. ممکن است بعداً بفهمیم که فریب خورده‌ایم اما به هر حال یک اقدامی کرده‌ایم.»

یک مرد جوان از داخل مسجد خارج می‌شود: «یک روزنه امیدی پیدا شده به همین دلیل تصمیم گرفتیم رأی بدهیم، یعنی مثل دوره‌ قبل تک‌حزبی نبود.کسی کاندیدا شد که می‌توانیم به او رأی بدهیم.» مرد ۳۲ سال دارد و در این مدت تلاش زیادی کرد تا افرادی که مخالف رأی دادن بودند را برای مشارکت قانع کند: «وظیفه من بود که از دیگران دعوت کنم. اگر مشارکت بالا باشد، می‌تواند تاثیر‌گذار باشد تا اتفاقات گذشته در کشور تکرار نشود.» او یکی از دلایل برای شرکت در انتخابات را چندصدایی بودن آن عنوان می‌کند.

۲۰ قدم بالاتر از مسجد، مدرسه است؛ مدرسه‌ای که هر دوره برای انتخابات به‌شدت شلوغ می‌شود و ظهر روز گذشته هیچ‌کس جز متصدیان صندوق‌، در شعبه حضور نداشت.

آماده‌باش ۱۳۸ ایستگاه آتش‌نشانی و استقرار ماموران پلیس راهور در تهران

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از استقرار ماموران پلیس راهور در اطراف شعب اخذ رأی در سراسر پایتخت خبر داد و از شهروندان خواست که از توقف دوبله در اطراف این مراکز پرهیز کنند.

ازطرف‌دیگر قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از آماده‌باش کامل آتش‌نشانی در روز برگزاری انتخابات خبر داد و گفت که آتش‌نشانان در ۱۳۸ ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر تهران در آماده‌باش هستند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=39259

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: