منو

اختصاصی جریان نو؛

پیام  نور چشمی اصلاحات تنور انتخابات را داغ می‌کند؟

از یک منظر حضور خاتمی در انتخابات پیش رو با توجه به عدم حمایت صریحش در انتخابات دوره گذشته ، حامل چند پیام مهم به حامیان اصلاحات و طرفداران تغییر در وضع موجود است. خاتمی در انتخابات پیشین گفته بود تحت هیچ شرایطی از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد؛ اما...
دیدار+مسعود+پزشکیان+با+سید+محمد+خاتمی+

جریان نو؛ شب گذشته رئیس دولت اصلاحات در پیامی ویدیویی به صف حامیان حضور در انتخابات پیوست و با حمایت از مسعود پزشکیان به صورت جدی‌تر وارد گود انتخاباتی شد. خاتمی با همان صلابت، آرامی و تواضع همیشگی این‌بار رو در رو با مردم از اهمیت شان و جایگاه مردمی در اداره کشور، حضور اکثریت برای انتخاب اصلح و شایسته سالاری گفت و با حمایت از تنها نامزد اصلاح‌طلبان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران بر اهمیت حضور حداکثری در انتخابات صحه گذاشت.

اما سوال مهم  این است که آیا خاتمی برای تاثیر گذاری بر فرآیند همچنان از محبوبیت سابق برخوردار است؟ و اگر موج حمایتی طرفداران به راه بیافتد این موج چگونه و به چه میزان خواهد بود؟

با توجه به کارنامه نه چندان موفق دولت اصلاحات در دوره روحانی_تا حدودی به جز برجام- و رسوایی بورسی در دوره سکانداری وی بعید می‌دانم بتوان مردم را با وعده‌های اصلاحات اقتصادی پای صندوق‌های رای کشاند. اما از آنجا که فضای انتخاباتی فعلی به شدت رقابتی شده و چهره‌های مطرح از اقتصاددان و سیاستمدار گرفته تا مداح و… هر کدام به نحوی تنور حضور را داغ‌تر می‌کنند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که، وقتی یک جریان از یک کاندیدا به‌طور کامل حمایت می‌کند، سرعت گرایش به نامزد انتخابی در فضای رقابتی بیشتر خواهد شد. اما اگر جریان چپ یا راست رقابتی دردرون ستاد خود دچار ناهماهنگی باشند(آنچه که در جبهه راست به وفور دیده می‌شود)، این مسائل بخشی از انرژی و تمرکز را به خود اختصاص داده و طرفداران را دچار سردرگمی و تردید می‌کند. بنابراین، یکی از موارد اهمیت حمایت خاتمی از پزشکیان این است که می‌تواند با همسو شدن با جریان بر سرعت رشد کمپین اصلاحات کمک می‌کند.

به طور کلی اگر همه نیروهای اصلاحات تمام‌قد و یکپارچه فعال شوند ده‌ها هزار نفراز نیروهای مرجع مدنی و متنفذان گروه‌های اجتماعی مختلف می‌توانند همراه شوند. همین امر به نوبه خود می‌تواند بسیاری از  آراء خاکستری و مرددها را به‌ویژه بعد از مناظره‌ها و در روزهای پایانی به موج حمایت از پزشکیان پیوند دهد و شاید تا ۱۰ درصد نیز شاهد افزایش مشارکت به نسبت روزهای گذشته باشیم.

از یک منظر حضور خاتمی در انتخابات پیش رو با توجه به عدم حمایت صریحش در انتخابات دوره گذشته ، حامل چند پیام مهم به حامیان اصلاحات و طرفداران تغییر در وضع موجود است. خاتمی در انتخابات پیشین گفته بود تحت هیچ شرایطی از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد؛ اما در این دوره با توجه به شناختی که از مسعود پزشکیان دارد حضور در انتخابات را مثمرثمر دانسته و تاکید کرد:« کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین امری که می‌تواند گذر از این وضعیت ناگوار را آسان کند یک توافق همگانی و منطقی بر اساس مصالح ملی است ».پس این حضور از یک منظر می تواند نویدی به طرفداران اصلاحات و مردم خواهان تغییر باشد؛ فی‌الواقع حمایت خاتمی این پیام را متبادر می‌کند که با وجود مشکلات زیاد باز می‌توان کاری کرد و می‌شود بار بحران‌های کشور را از دوش مردم برداشت.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=39023

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: