منو

پزشکیان به دنبال بازنشستگی ژنرال های روحانی است؟

در نخستین هفته پیروزی مسعود پزشکیان در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سازوکار انتخاب وزرای پیشنهادی او در حال رونمایی است.
پزشکیان

جریان نو: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب دولت چهاردهم همانند دوره رقابت‌ها از قیاس شدن دولتش با دوره حسن روحانی پرهیز دارد. حلقه اول کارزار انتخاباتی او در مواجهه با پیشنهادات معرفی اعضای کابینه تصریح دارند چینش کابینه به صورت روشمند و شفاف خواهد بود.

محمدجواد آذری جهرمی چهره برجسته ستاد انتخاباتی پزشکیان این خبر که «شورای سیاست‌گذاری دولت چهاردهم با ترکیب محمد جواد ظریف، علی ربیعی، علی طیب نیا، رضا صالحی امیری و علی عبدالعلی زاده و با ریاست محمدرضا عارف تشکیل شده است» را تکذیب کرد.

او در توییتی نوشت که «روال شفاف و مدل علمی و بروز انتخاب وزرا توسط رئیس جمهور منتخب بزودی اعلام خواهد شد.»

اما طرح اسامی متعدد برای وزارتخانه‌ها از سوی گعده‌های سیاسی در شبکه‌های اجتماعی با چه هدفی صورت می‌گیرد و چرا این اخبار دست به دست می‌شوند؟ آذری جهرمی تلویحا اشاره به تحرکات پشت پرده در معرفی و تحمیل افراد دارد و می‌گوید «عده‌ای از شوق خدمت! حاضرند هر وعده‌ای به هر کسی بدهند تا مثلا وزیر شوند. عده‌ای هم طالب این وعده‌هایند و امروز روز کاسبی آنهاست، لذا با خبرسازی و اتصال این دو گروه به هم، این بازار مکاره فاسد شکل می‌گیرد. آجر و ملات این فساد نباشیم.»

محمدجواد ظریف چهره سرشناس کارزار تبلیغاتی پزشکیان در ایام انتخابات هم درباره شاخص‌های معرفی اعضای کابینه بیشتر توضیح داده و گفته «بنا داریم دولت جوانی تشکیل شود.» او تاکید دارد که در معرفی کابینه «قرار نیست افرادی مانند من که بارها مسئولیت داشته‌ایم دوباره مسئولیت بگیریم.» ظریف صراحتا با این مقدمه که خودش به دنبال پست معاون اولی نیست، به اطرافیان هم تذکر داده که «با سهم خواهی مخالفم.»

براساس متنی که از شیوه انتخاب اعضای کابینه بر اساس نقطه‌نظرات عمومی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، او ۱۸ شرط برای گزینش نامزدهای وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها گذاشته است: «اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی»، «اشتهار به پاکدستی، صداقت و شجاعت»، «داشتن نگرش ملی»، «دور از گرایش‌های جناحی، قومی، مذهبی و منطقه‌ای»، «همراهی و وفاداری نسبت به گفتمان و رویکرد رئیس‌جمهور»، «باور به ضرورت توسعه عدالت»، «باورمند به ایده صدای بی‌صدایان و تحقق مطالبات زنان، جوانان و حقوق اقوام»، «باور به تعامل اجتماعی و فرهنگی داخلی»، «باور به ضرورت همگرایی، وفاق و انسجام داخلی»، «معتقد و عامل به تخصص‌گرایی و شایسته‌گزینی»، «باورمند به ضرورت همراهی و توامانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی»، «شناخت ماموریت دستگاه و توانایی حل مساله»، «دارای مدرک معتبر کارشناسی ارشد یا بالاتر»، «تجربه مدیریت عالی اجرایی در بخش دولتی، خصوصی یا دانشگاهی»، «دارای روحیه و شجاعت پذیرش و پیشبرد نوآوری»، «دارای نگرش و رویکرد راهبردی»، «اعتقاد به کار کارشناسی» و «باورمند به حکمرانی دموکراتیک و ضرورت مشارکت مردم در اداره کشور.»

روش عملی انتخاب نامزدهای پست وزارت نیز از طریق تشکیل کمیته‌هایی با حضور نخبگان دانشگاهی و غیردانشگاهی صورت می‌گیرد. همچنین بر متن منتشر شده در فضای مجازی که ظریف هم آن را تایید کرد، این مختصات نیز برای انتخاب وزرا در نظر گرفته شده است: ۶۰ درصد وزرا باید زیر ۵۰ سال باشند، ۲۰ درصد کابینه زنان خواهند بود، ۶۰ درصد وزرا سابقه وزارت نداشته باشند و اینکه وزرا باید از بدنه وزارتخانه مربوطه باشند.

حضور چهره‌های شاخص دولت روحانی در کارزارهای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری پشت سر مسعود پزشکیان، برخی نگرانی‌ها نسبت به حضور پررنگ و دوباره آنها در دولت پزشکیان ایجاد کرد. این شائبه با تکذیب‌های مکرر ظریف و آذری جهرمی مواجه شده است.

سال ۱۳۹۲ وقتی حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولت دوازدهم انتخاب شد، از کابینه او با عنوان دولت ژنرال‌ها یاد شد. ژنرال‌هایی که حداقل یک دهه به سن آنها اضافه شده است و پزشکیان نیز متوجه ضرورت جایگزینی چهره‌های جدید برای تصدی مناصب شده است.

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=40434

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: