جستجو
Close this search box.

پدیده‌ای به نام ۱۳ صفر ، روز خوش طلافروشان و خالی شدن جیب مردم

متنی به صورت انبوه در فضای مجازی منتشر شد که ادعا شده بود خرید طلا در روز سیزدهم ماه صفر....

طلا

متنی به صورت انبوه در فضای مجازی منتشر شد که ادعا شده بود خرید طلا در روز سیزدهم ماه صفر خوش‌یمن است به همین دلیل بازار طلا روز شلوغی را پشت سر گذاشت.

به گزارش جریان نو؛ متنی به صورت انبوه در فضای مجازی منتشر شد که ادعا شده بود خرید طلا در روز سیزدهم ماه صفر خوش‌یمن بوده و سود و برکات فروانی به دنبال خواهد داشت. همین خبر کافی تا کاربران فضای مجازی واکنش متفاوتی به آن نشان دهند.

در بخشی از این نوشته که در رسانه‌های رسمی هم بازنشر یافته بود، آمده: «یکی از مهمترین روزهای این ماه که توصیه فراوانی به اندوخته کردن طلا در آن شده است، خرید طلا در ۱۳ صفر است. حتی خرید یک تکه کوچک طلا در این روز می تواند برکت و فراوانی را به مال بیاورد. لزومی ندارد که حتما سرمایه بزرگی برای خرید طلا در ماه صفر داشته باشید.»

روز گذشته مصادف با ۱۳ صفر طلافروشی‌ها حسابی شلوغ شد. طلا خریدن در ۱۳ صفر و خوش‌یمنی آن را به روایتی از امام صادق (ع) نسبت داده‌اند. در متنی که دست‌به‌دست می‌شود ادعا شده امام ششم توصیه اکید کرده خرید طلا در ۱۳ صفر شگون دارد و پر از خیروبرکت است. با جست‌وجو در پایگاه داده جامع الاحادیث، نه تنها چنین روایتی نیافتیم بلکه روایاتی خلاف آن به دست آمد که هم روز سیزدهم هر ماه قمری را نحس می‌داند. از جمله، سید بن طاووس نقل کرده که روز سیزدهم نحس است و هر کاری در آن کراهت دارد.

روز ۱۳ صفر در تقویم هجری قمری که مصادف بود با روز یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳ طبق انتظار، همان متن بی‌نام‌و‌نشان باعث شده کلی آدم از گوگل درباره حکمت خرید طلا سوال کنند. شگفت‌انگیز اینکه موتورجستجوی شماره یک جهان از حجم داده‌ها و اطلاعات تقریبا متناقض سرگیجه گرفته است.

روز گذشته قیمت طلا بی‌توجه به خرافات و شایعات مانند روز‌های گذشته تحت تاثیر عوامل اقتصادی حرکت کرد. هر گرم طلا ۱۸ عیار تا سه میلیون و ۴۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

واکنش کاربران به شلوغی طلافروشی‌ها در سیزدهم صفر:

* بهنام صمدی، روزنامه‌نگار: خدا شاهده اولین باره می‌شنوم که ۱۳ صفر طلا بخری برکت میاره. ملت همیشه در صحنه هم صف کشیده بودن. طلافروشی‌ها همه استوری کردن که حضوری نیایید. توی بازار ۱۵ خرداد جای سوزن انداختن نبود.

* پدرام سلطانی، کارشناس اقتصادی: شایعه کرده بودن انگار که اگه ۱۳ صفر طلا بخری پولدار میشی، بعد ملت واقعا هجوم برده بودن. سمت بازار طلا این رو باور نکردم تا یکی از دوستانم تو بازار طلا تایید کرد که بازار به شدت شلوغ بوده. این شایعه چرا سال های قبل نبود؟

* میلاد که در بازار تهران طلافروش است گفت: صف خرید طلا به مناسبت ۱۳ صفر بازار را قفل کرده بود. توان پاسخگویی به مشتریان را نداشتیم. دیشب تا ساعت ۱۱ شب مغازه پر بود از مشتری! نمیدونم واقعا این حرف از کجا اومده که مردم هجوم آوردن؟

* رزیتا که خود را دانشجو معرفی کرده است توئیت زد: دیروز وضعیت طلافروشی ها اینگونه بود که اول می‌ری اسمتو می‌نوشتی نوبت می‌گرفتی، نوبتت که شد صدات می‌زدند تا بری داخل مغازه، وقتی رفتی داخل باید سریع خریدتو انجام میدادی بری بیرون! این حکایت مردمیه که اعتقاد دارن اگه ۱۳ صفر طلا بخرن پول رو پولشون میاد!

* کریم که در رشت طلافروشی دارد اینگونه گلایه کرده است: دیروز سردرد گرفتم انقدر مغازمون شلوغ بود از مشتری‌ها برای ۱۳ صفر خسته شدم که سه تا قرص مُسکن خوردم!

* اکانت توئیتری پیانیست هم نوشت: از کنار بازار طلای اصفهان می گذشتم که از یکی از خریداران طلا سوال کردم: مردم هجوم آوردن به طلافروشیها، دلیلش چیه؟ گفت ۱۳ صفره و شگون داره!! مگه ۱۳ صفر چه خبر بوده؟

* صدرا هم می‌گوید: برخلاف هر روز ماه صفر که بازار کساده، جمعیت عجیبى هجوم آورده بود بازار و واقعاً هم خرید میکردند. به نحوى که پرسیدیم از مشتریان و گفتند که: معتقد هستند در روز ١٣ ماه صفر خریدن طلا و دیگر وسایل از بازار خیلى توصیه شده!!!! این بدعت حتى برای کسبه قدیمى بازار هم عجیبه.

* محمود هم از اهالی تبریز خبر داد : ۱۳ صفر یکی از شلوغترین روزای بازار طلای تبریز بود جوریکه خیلیا همزمان با باز شدن درب ها(ساعت ۹) اونجا بودن! فک میکنید علتش بالا رفتن نرخ طلاس؟ نه اون خیلیا بر این باورن که طلا خریدن تو این روز ثروتمندشون میکنه! این مملکت درست میشه؟

در همین زمینه تصاویری از صف خرید در مقابل طلافروشی‌ها در بازار تهران، تبریز، اصفهان، رشت، ساری و… بین کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شود را ببینید:

پدیده‌ای به نام 13 صفر ، روز خوش طلافروشان و خالی شدن جیب مردم پدیده‌ای به نام 13 صفر ، روز خوش طلافروشان و خالی شدن جیب مردم پدیده‌ای به نام 13 صفر ، روز خوش طلافروشان و خالی شدن جیب مردم

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=45110

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید