جستجو
Close this search box.

گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی:

هدایت وام ازدواج به سمت خرید لوازم خانگی تصمیم اشتباه و غیرقانونی است/ مسکن اولویت زوج‌های جوان است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر پرداخت بخشی از وام ازدواج....

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر پرداخت بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی به زوج‌های جوان؛ گفت: آن چیزی که در بودجه سال ۱۴۰۳ از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته است و آنچه منظور نظر مقنن بوده، پرداخت وام به صورت نقدی است و هر تصمیم دیگری غیر از این باید در بودجه سنواتی دیده شود؛ بنابراین این تغییر سیاست که ما وام ازدواج را به سمت خرید لوازم خانگی هدایت کنیم؛در حال حاضر ممکن نیست و باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

به گزارش جریان نو؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی دو روز پیش در اولین دیدار با اعضای شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی، ضمن تأکید بر در اولویت قرار دادن پرداخت وام ازدواج، از آن‌ها خواست با همکاری بانک مرکزی طرحی ارائه دهند که بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی به زوج‌های جوان پرداخت شود.

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اینکه این موضوع نیاز مصوبه قانونی دارد، عنوان کرد: هزینه‌های زندگی امروز بسیار سنگین و سرسام‌آور شده است؛ در این شرایط اگر ما از طرفی جوانان را تشویق به ازدواج می‌کنیم، از طرف دیگر باید تمهیدات تشکیل خانواده را برای زوج‌های جوان را بیندیشیم و فراهم کنیم؛ که این مسائل هم یکی و دو تا نیست، یا صرفا لوازم خانگی را شامل نمی‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه مسائل یک زوج جوان برای تشکیل خانواده زیاد است، تصریح کرد: اجاره یا خرید مسکن، خرید لوازم منزل، هزینه‌های شروع زندگی و هزار هزینه دیگر که وقتی به این مقوله وارد می‌شویم ممکن است با آن مواجه شویم، از جمله این مسائل است و تسهیلاتی که تحت وام ازدواج به زوج‌های جوان داده می‌شود، یک مبلغ و کمک هزینه برای تامین نیازهای اولیه همه این مسائل است. درواقع کمک هزینه‌ای است که زوج جوان بتوانند بخشی از ضرورت‌های خود را مدیریت و تامین اعتبار کنند و بخشی از مشکلات خود را مرتفع کنند؛ لذا این‌طور نیست که صرفا برای لوازم یا اساس منزل باشد که صرف آن شود.

گودرزی ادامه داد: الان زوج‌های جوانی داریم که ممکن است با حداقل لوازم، حتی گاهی با لوازم زندگی دست دومی که خانواده‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، زندگی مشترک خود را شروع کنند اما در موضوع مسکن که نمی‌توانند چادر بزنند، الزاما اصطلاحا باید یک آلونکی برای خود اجاره کنند و با توجه به قیمت بالای و اجاره‌های سنگین مسکن، اکثر زوج‌های جوان وام ازدواج خود را صرف رهن یا تامین مسکن می‌کنند؛ بنابراین به نظر من تصمیم درستی نیست که ما وام ازدواج را صرفا به سمت خرید لوازم خانگی هدایت کنیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شایسته این است که ما این رقم و اعتبار را به عنوان یک امکان مالی در اختیار زوج قرار دهیم تابه  فراخور نیاز و اولویت‌هایی که خود ایشان تعریف می‌کنند، مصرف ‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ایراد قانونی این طرح هم عنوان کرد: ضمناً آن چیزی که در بودجه سال ۱۴۰۳ از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته است و آنچه منظور نظر بوده، پرداخت وام به صورت نقدی است و هر تصمیم دیگری غیر از این باید در بودجه سنواتی دیده شود.

گودرزی ادامه داد: چنانچه دولت تصمیم به اجرایی کردن این طرح دارد، می‌تواند این مطلب را در قالب پیشنهاد دولت در قالب برنامه بودجه ۱۴۰۴، به مجلس ارائه بدهد تا در کنار تسهیلات مسکن، مبلغی را برای خرید لوازم خانگی در نظر گرفته شود؛ اما اینکه در حال حاضر بخواهند تسهیلاتی که منظور نظر مقنن پرداخت آن در قالب وام ازدواج به صورت نقدی است را تغییر دهند، این تغییر سیاست ممکن نیست و باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی یادآوری کرد: طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳ و مصوبه مجلس، منظور از تسهیلات، اعتبار نقدی بوده و بحث لوازم خانگی و کالای مصرفی یا هر چیزی دیگری نبوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه ما باید مشکلات زوج‌های جوان معیار و ملاک تصمیات خود قرار دهیم، تصریح کرد: نمی‌توانیم در یک اتاق دربسته بدون مداخله دیدگاه و مشکلات کسانی که برای آن‌ها تصمیم می‌گیریم، طرح و لایحه ارائه دهیم؛ بنابراین چنانچه قرار است تصمیمی در این باره گرفته شود، حتما باید خواست افکار عمومی و دیدگاه جامعه هدف هم شنیده و لحاظ شود.

منبع:خانه ملت

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=47008

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید