جستجو
Close this search box.

اختصاصی جریان نو؛

نتانیاهو ترجیح می‌داد جلیلی رییس‌جمهور شود / اسرائیل با ترور شهید هنیه دست دمکرات‌ها را در پوست گردو گذاشت

دولت نتانیاهو و حامیان رسانه‌ای او از جمله شبکه ایران‌اینترنشنال در جریان انتخابات ایران ترجیح می‌دادند به جای پزشکیان جلیلی....

به گزارش جریان نو، نصرت‌الله تاجیک دیپلمات و کارشناس امور خاورمیانه در گفتگوی اختصاصی با جریان نو درخصوص چرایی ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و در شب تحلیف رییس‌جمهور ایران آن هم در تهران بیان کرد: پیام این ترور برآیند حاصل از دو مولفه مکان و زمان است. اگر زمان را در این مساله دخالت ندهیم تحلیل ناقصی از این رویداد خواهیم داشت. چرا که اگر چنانچه آقای هنیه دوماه پیش که به ایران سفر کرده بود ترور می‌شد تحلیل دیگری داشتیم.

اگر هم چند ماه دیگر به کشورمان سفر می‌کرد و ترور می‌شد باز تحلیل متفاوتی داشتیم. پس زمان در این تحلیل عنصری تعیین کننده است.
وی ادامه داد: امروز دولتی در کشورمان سرکار آمده و شعاری که در سیاست خارجی‌اش دارد به ایجاد توازن میان شرق و غرب و همکاری با آنها برمی‌گردد.

این دولت می‌خواهد مشکلات سیاست خارجی ایران را از راه تعامل با جامعه جهانی حل کند. اما چنین شعاری چه شرایطی را برای اسراییل به وجود می‌آورد؟ استراتژی اسراییل به طور کلی و با هر نخست‌وزیری منزوی کردن ایران است.

از طرفی خود نتانیاهو با مشکلات داخلی و مسائل خارجی گوناگونی روبروست که در ده ماه اخیر بر آنها افزوده شده که اتهام نسل‌کشی، جنایت جنگی و پرونده لاهه مهمترین آنهاست. همه اینها شرایطی را ایجاد کرده که نتانیاهو احساس می‌کند پایان قضایای غزه به هر شکلی آغاز پرونده‌های خود اوست.
تاجیک خاطرنشان کرد: چنین فردی با رویکردها و روانشناسی خاصی که دارد همواره حتی در مذاکرات هم سیاست مشت آهنین را در پیش می‌گیرد.

پس نباید انتظار داشت چنین فردی به راحتی از قضایا بگذرد. استراتژی او تنش دائمی در منطقه با هدف عقب انداختن آن پرونده‌ها و توجیه تداوم نخست‌وزیری‌اش است و در قدم بعدی با افزایش تنش‌ها و درگیری‌های احتمالی برخورداری از حمایت تمام قد آمریکا و اروپا را داشته باشد. در چنین وضعیتی انتخاب این زمان برای ترور هنیه از آن رو بوده که نتانیاهو نمی‌خواهد دولت آقای پزشکیان به توافقی با غرب و آمریکا دست پیدا کند.

این اقدام جنایت‌بار البته نوعی دخالت در انتخابات آمریکا هم هست. درواقع ترور هنیه فقط برخورد با دولت ایران نیست بلکه دمکرات‌های آمریکایی و شخص کامالا هریس را هم هدف گرفته است. خانم هریس در سفر نتانیاهو به آمریکا از او خواست تا مذاکرات را به سرانجام برساند و حتی از بایدن هم برخورد به نسبت تندتری با او داشت. حالا نتانیاهو با این ترور خواسته دست دمکرات‌ها را در پوست گردو بگذارد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه افزایش تنش‎ها و پاسخ ایران طبیعی است و اثر دومینووار خواهد داشت، افزود: ادامه این روند و شعله‌ور شدن آتش جنگ هم به زیان دمکرات‌هاست و هم طرف‌های دیگری را درگیر خواهد کرد. البته معتقدم نقطه آغاز این دور از آتش‌افروزی‌ها سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا و تشویق پی در پی او بود که باعث شد تا دستش برای تنش‌آفرینی بیشتر باز شود.

 

این را هم از یاد نبریم دولت نتانیاهو و حامیان رسانه‌ای او از جمله شبکه ایران‌اینترنشنال در جریان انتخابات ایران ترجیح می‌دادند به جای پزشکیان جلیلی انتخاب شود تا با شکل گرفتن فضایی تند کار آنها راحت‌تر شود.

نتانیاهو ترجیح می‌داد جلیلی رییس‌جمهور شود / اسرائیل با ترور شهید هنیه دست دمکرات‌ها را در پوست گردو گذاشت
تاجیک درباره اینکه آیا مانند ترور شهید فخری‌زاده که در آستانه تحلیف بایدن باعث گره خوردن شرایط احیای برجام شد در ترور شهیدهنیه هم نتانیاهو همان هدف را دنبال می‌کند گفت: همه چیز به نوع تحلیل و تلقی ایران از جنایت ترور شهید هنیه بستگی دارد.

آیا اسراییل با این جنایت دنبال جابجایی مرزهای بازدارندگی و ایجاد توازنی تازه است یا اینکه چنین اقدامی بی‌ارتباط با ایران و تنها مربوط به مسائل غزه است؟ هرکدام از این تلقی‌ها به واکنش متفاوتی از سوی ایران خواهد انجامید. اما من چند پیشنهاد دارم. اول اینکه ما در واکنشی که داریم استراتژیک عمل کنیم و از برخورد احساسی بپرهیزیم. دوم اینکه این واکنش باید ترکیبی از عملیات و اقدامات باشد. طوری هم رفتار نشود که در زمین نتاتیاهو بازی کنیم. او دنبال باز کردن پای ایران به یک درگیری مستقیم و از آن سو دخالت دادن آمریکا در این جنگ است.

وی افزود: آمریکایی‌ها هم با سیاستی دوپهلو از یکسو خواهان خویشتنداری اسراییل هستند و از سوی دیگر برای حمایت از این رژیم چنگ و دندان نشان می‌دهند. پس ما نباید طوری عمل کنیم که نتانیاهو از این مخصمه‌ای که در آن گیر کرده و هم در داخل و هم در صحنه بین الملل گرفتار شده بیرون بیاید. همچنین نوع اقدام و عمل ما نباید طوری باشد که معادلات انتخابات آمریکا به نفع ترامپ و نتانیاهو به هم بخورد. یعنی نباید طوری رفتار کنیم که افکار عمومی در آمریکا سمت و سویی به سود اسراییل پیدا کند.

چون در این صورت شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات بیشتر خواهد شد و این همان چیزی است که نتانیاهو می‌خواهد.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=43347

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید