جستجو
Close this search box.

اختصاصی جریان نو؛

نتانیاهو دنبال کشاندن پای ایران به جنگی فراگیر است/نباید در پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها عجله کرد

صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد فضایی هستند تا ایران را به یک درگیری مستقیم بکشانند و کل منطقه را به سمت....

به گزارش جریان نو،  محمد ایرانی سفیر پیشین کشورمان در اردن و کارشناس مطالعات خاورمیانه در گفتگوی اختصاصی با جریان نو درباره این گمانه که رژیم صهیونیستی با ترور شهید هنیه دنبال به شکست کشاندن سیاست خارجی آقای پزشکیان مبنی بر همگرایی بیشتر با جهان عرب و انداختن ایران در تله جنگی فراگیر است، بیان کرد: این گزاره درستی است.

صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد فضایی هستند تا ایران را به یک درگیری مستقیم بکشانند و کل منطقه را به سمت یک نزاع فراگیر ببرند.

این بهانه‌جویی‌ها و صحنه‌سازی‌ها هم به نظر من با آنچه در حادثه مجدل‌الشمس رخ داد مشابهت دارد. آنها به بهانه همین حادثه عملیاتی را علیه یکی از فرماندهان حزب‌الله به راه انداختند. پس آنها دنبال چنین فضایی هستند و اطمینان دارند هر اتفاقی در تهران برای مقام‌های فلسطینی رخ بدهد ایران پاسخ خواهد داد.

بنابراین از الان به این فکر می‌کنند تا چگونه جنگی فراگیر را در منطقه شکل بدهند. این البته علی رغم همه اظهاراتی است که سران رژیم صهیونیستی مبنی بر مخالفتشان با جنگ فراگیر منطقه‌ای دارند. به ظاهر نتانیاهو هم در سفر به ایالات متحده مجوزهایی را دریافت کرده و بلافاصله دست به این آتش‌بازی‌ها زده است.

وی افزود: آنچه در این چند روز اخیر از سوی رژیم صهیونیستی انجام گرفته اقدامات تعیین کننده و مهمی است. به نظر می‌رسد آنها به دنبال این هستند تا همه آن آسیب‌هایی که در طول جنگ اخیر غزه متحمل شده‌اند را به بیرون از مرزهای رژیم صهیونیستی بکشانند. این کار البته نوعی فرار به جلو است. آنها می خواهند شکست‌هایشان در غزه را به شکلی بپوشانند. به همین خاطر آقای اسماعیل هنیه را در تهران ترور کردند.

حالا نوع واکنش ما هم مهم خواهد بود. به نظر من باید این واکنش با درایت و محاسبه دقیق انجام بگیرد تا در سطح ترور شهید اسماعیل هنیه باشد. الان همه دولت‌ها‌، گروه‌های مقاومت و افکار عمومی منطقه منتظرند ببینند تهران چگونه به تل‌آویو پاسخ خواهد داد.

ایرانی در واکنش به اینکه آیا رژیم صهیونیستی در این قضیه مانند ترور شهید‌فخری‌زاده که در آستانه تحلیف بایدن و احتمال احیای برجام باعث گره خوردن ماجرا شد باز هم دنبال مانع‌تراشی است، اظهار کرد: نتانیاهو به دلیل نوع گفتمان و پایگاه فکری‌اش گرایش بیشتری به روی کار آمدن ترامپ و جمهوریخواهان دارد. امروز همه تلاش او دامنه‌دار کردن جنگ غزه تا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست.

پیروزی ترامپ در انتخابات همان چیزی است که نتانیاهو و تیمش می‌خواهند. درواقع او دنبال یک مفری است تا از این تنگنای سختی که در آن گیر افتاده خود را خارج کند. البته اگر دمکرات‌ها برنده شوند آنها هم مخالفت چندانی با استمرار وضعیت کنونی ندارند و نتانیاهو باز هم راه فراری برای بیرون آمدن از این تنگنای داخلی خواهد داشت. امروز همه تحلیل‌ها نتانیاهو را دچار یک گرفتاری سخت در غزه می دانند و او برای خارج شدن از این بحران و ترمیم موقعیت داخلی خود دست به چنین ریسک بزرگی زده است.

سفیر پیشین ایران در اردن درباره اینکه آیا پاسخ ایران و حماس به این ترور می‌تواند ابعاد وخیم‌تری به بحران منطقه‌ای بدهد، خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم هرگونه پاسخی از سوی ایران باید با دقت و درایت همراه باشد تا به خواسته‌های نتانیاهو منجر نشود.

من به هیج وجه اعتقاد ندارم که در دادن این پاسخ عجله شود. بلکه باید با برنامه‌ریزی، دقت و مشورت با همه طرف‌های داخلی و گروه‌های مقاومت یک اقدام ماندگار انجام بگیرد تا یک بار برای همیشه به تصور صهیونیست‌ها مبنی بر برتری امنیتی و استراتژیکی در منطقه پایان داده شود. بنابراین رخ دادن هرگونه بی‎احتیاطی ممکن است منطقه را به تله یک جنگ فراگیر و طولانی بیندازد. در آن صورت برقراری نظم و ثبات منطقه‌ای بسیار بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد بود.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=42859

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید