جستجو
Close this search box.

مردی از جنس بودجه که با برنامه آمد

مسعود پزشکیان، سیدحمید پورمحمدی را به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد؛ انتصابی که به....
بودجه

به گزارش جریان نو؛ مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور، روز گذشته سیدحمید پورمحمدی را به سمت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. پورمحمدی با ۵۷ سال سن و رزومه‌ای قوی در نهادهای اقتصادی، شامل سابقه در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به این سمت منصوب شده است. انتصاب او در زمانی صورت می‌گیرد که سازمان برنامه و بودجه در تدوین برنامه‌های ۵‌ساله توسعه و قوانین بودجه سالانه نقش کلیدی دارد. با توجه به تجربیات گسترده پورمحمدی و فعالیت‌هایش در دولت‌های مختلف، انتظار می‌رود که او با برنامه‌های اصلاحات ساختاری بودجه که پیش‌تر تدوین کرده، تغییرات مثبتی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

معرفی سیدحمید پورمحمدی به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه

سرویس اقتصاد کلان: روز گذشته، مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور، سیدحمید پورمحمدی را به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. این انتصاب به دلیل اهمیت بالای این نهاد در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و بودجه‌ای کشور، توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است.

پیشینه و تجربه پورمحمدی

سیدحمید پورمحمدی، با ۵۷ سال سن، یکی از جوان‌ترین اعضای دولت پزشکیان است. او دارای دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران و تجربه‌های متعددی در نهادهای اقتصادی کشور دارد. پورمحمدی در دوران ریاست محمود بهمنی به عنوان قائم‌مقام رییس کل بانک مرکزی ایران فعالیت کرده و در دوره‌های مختلف به عنوان مشاور عالی رییس بانک مرکزی و معاون امور بانکی وزیر اقتصاد خدمت کرده است. در سال ۱۳۹۶، او به سمت معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه منصوب شد.

اهمیت سازمان برنامه و بودجه

سازمان برنامه و بودجه در تدوین برنامه‌های ۵‌ساله توسعه و قوانین بودجه سالانه نقش حیاتی دارد. در اقتصاد ایران، درآمدهای نفتی و مالیاتی منابع اصلی بودجه دولت را تشکیل می‌دهند. با توجه به نوسانات قیمت نفت و تحریم‌های بین‌المللی، خلاء قابل توجهی در منابع دولت ایجاد شده است. از این رو، اصلاحات ساختاری بودجه با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و بهبود مدیریت مالی ضروری است.

برنامه اصلاحات ساختاری بودجه

برنامه اصلاحات ساختاری بودجه که در آذرماه ۱۳۹۷ به تصویب مقام معظم رهبری رسید، شامل محورهای «درآمدزایی پایدار»، «هزینه‌کرد کارا»، «ثبات و توسعه» و «اصلاحات نهادی» است. پورمحمدی به عنوان مسوول تدوین این برنامه، اقداماتی نظیر اصلاح نظام قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، ساماندهی نظام مالیاتی و بهینه‌سازی استفاده از دارایی‌های دولت را در نظر گرفته است.

آمادگی پورمحمدی برای تغییرات

سیدحمید پورمحمدی با داشتن برنامه‌ای مدون برای اصلاحات ساختاری بودجه، آماده است تا تحولی در نظام بودجه‌ریزی کشور ایجاد کند. اما با توجه به نوع سازوکار اقتصاد سیاسی و فشار ذی‌نفعان، چالش‌های زیادی در پیش روی او قرار دارد. باید منتظر ماند و دید که آیا پورمحمدی قادر خواهد بود این برنامه را به مرحله عملیاتی برساند و تغییرات مثبت و اساسی را در اقتصاد کشور به وجود آورد.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=43231

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید