جستجو
Close this search box.

فریبا خطیبی، ملکه زباله های سوئد در دادگاه محاکه شد

دادگاهی در سوئد روز سه‌شنبه بلا نیلسون، «ملکه زباله‌ها» و ۱۰ نفر دیگر را به اتهام تخلیه غیرقانونی ۲۰۰ هزار....

فریبا

دادگاهی در سوئد روز سه‌شنبه بلا نیلسون، «ملکه زباله‌ها» و ۱۰ نفر دیگر را به اتهام تخلیه غیرقانونی ۲۰۰ هزار تن زباله‌های سمی در بزرگترین پرونده مرتبط با جرایم زیست‌محیطی این کشور محاکمه کرد.

به گزارش جریان نو؛ دادستانی، شرکت «تینک پینک» (Think Pink) را متهم کرده است که زباله‌ها را به گونه‌ای که می‌تواند به سلامت انسان و محیط زیست آسیب بزند در ۲۱ نقطه سوئد دفن کرده است. متهمان پرونده از جمله بلا نیلسون، مدیر عامل شرکت و توماس همسر سابقش همگی هرگونه تخلف را رد کرده‌اند.

این پرونده چند سالی است که در جریان است و دادگاه قرار است دست‌کم ۹ ماه طول بکشد.

خانم نیلسون که اکنون نام خود را به «فریبا ونکور» تغییر داده و پیش‌تر خود را «ملکه زباله‌ها» نامیده بود، آخرین متهمی بود که روز سه‌شنبه وارد دادگاه شد. خانم ونکور که ایرانی تبار است، پیش از تغییر نام به بلا نیلسون نیز فریبا خطیبی قباق تپه نام داشت.

او با اتهاماتی از قبیل ارتکاب به جرم جدی محیط‌زیستی و ارتکاب به جرم جدی اقتصادی مرتبط با شرکت روبرو است. دیگر متهمان پرونده نیز با اتهمات مشابهی مواجه هستند.

کیسه‌های ساختمانی صورتی رنگ این کشور از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، در زمان اوج کسب و کار آن تقریبا در همه‌جای پایتخت سوئد به چشم می‌خورد. این شرکت ارائه دهنده خدمات بازیافت و دفع زباله ارزان ‌قیمت بود. خانم نیلسون هم در آن زمان به خاطر مدیریتش جوایز بسیاری کسب کرد.

فریبا خطیبی، ملکه زباله های سوئد در دادگاه محاکه شد

اما در سال ۲۰۲۰ ماه عسل شرکت با دستگیری عواملش به پایان رسید و سقوط کرد. تینک پینک متهم است که ۲۰۰ هزار تن زباله را در نقاط مختلف سوئد ریخته است.

بازرسان پلیس در گزارش پنجاه هزار صفحه‌ای خود از کشف سطوح مضر آرسنیک، دیوکسین، روی، سرب، مس و فرآورده های نفتی در محل‌ها دفن زباله شرکت خبر دادند.

فریبا خطیبی، ملکه زباله های سوئد در دادگاه محاکه شد

آندرس گوستافسون، یکی از دادستان‌های این محاکمه، این پرونده را «بزرگترین جرم زیست‌محیطی» از نظر «دامنه و سازمان‌دهی» در سوئد خواند.

او گفت که تینک پینک از اسناد جعلی برای فریب مقامات و حصول سود کلان چند میلیون کرونی استفاده کرده است.

آقای گوستافسون گفت: «ادعاهایی مبنی بر خسارت ۲۶۰ میلیون کرونی (۲۲.۸ میلیون یورویی) عمدتا از سوی شهرداری‌ها مطرح شده است. زیرا در نهایت آن‌ها مجبور به پاک‌سازی کوه‌های عظیم زباله‌ها شده‌اند. این وضع برای مدت طولانی در چندین نقطه از شهر وجود داشته است.»

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=47309

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید