جستجو
Close this search box.

ظهوریان: نگاه شخصی آقای عراقچی به قانون اقدام راهبردی چیست؟

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی سکان وزارت امور خارجه عنوان کرد:....
کاندید

به گزارش جریان نو:یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی سکان وزارت امور خارجه عنوان کرد: آقای عراقچی اشاره کردند که من ظریف نیستم؛ به نظرم اتفاق خوبی است اما خوب است که این تفاوت صریحاً مشخص شود که کجاها اختلاف دارند؛ چرا که در دوره سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ ایشان تصویر مکمل آقای ظریف بودند.

میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در سخنانی به عنوان مخالف اظهار کرد: نکته‌ای که درباره آقای عراقچی دارم بیشتر ناظر به مواضع ناپخته ایشان هم در حوزه اقتصادی و بعضاً در مسائل سیاسی است؛ در دورانی که ایشان زحمت معاونت وزارت خارجه را می‌کشیدند مواضعی داشتند که مشخصا مصداق  گره زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان بود.

وی افزود: یکی از مباحثی که ایشان چند بار تاکید کردند در مورد FATF است؛ «باید FATF حل شود تا بتوانیم مذاکرات با اروپا را ادامه دهیم»، «مساعدت اروپا بستگی به پذیرش FATF از طرف ایران دارد»، «برای عبور از تحریم باید به FATF بپیوندیم» و «FATFهیچ خطری ندارد» جملاتی هستند که آقای عراقچی مطرح کرده‌اند.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که ‏FATF چیست؟ گفت: آن چیزی که امروز درباره ایران مطرح است یک توافقنامه ۴۱ بندی است که آقای دکتر طیب‌نیا با مجموعه FATF بستند و ما ۳۹ بند آن را امضا کردیم و صرفا دو موافقت‌نامه درباره پالرمو و CFT باقی مانده است. من در جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی با آقای همتی داشتم به دلیل اینکه FATF در برنامه‌های ایشان نیز ذکر شده بود از ایشان پرسیدم که اگر ما در مجلس FATF را نیز امضا کنیم آیا روابط بانکی ما حل می‌شود که ایشان گفت برای بانک‌های کوچک ممکن است روابط ما با آنها برقرار شود.

ظهوریان در ادامه به دو بند از FATF اشاره و عنوان کرد: بند ۳۱ این توافقنامه عبارتست از  تضمین همکاری بین‌المللی در زمینه تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات ذی‌نفع واقعی و بند ۳۲ این توافقنامه عبارت است از تضمین وجود دروازه‌ها و کانال‌های تبادل‌های اطلاعات به منظور اشتراک گذاری اطلاعات بدون هیچ محدودیتی؛ من از آقای همتی پرسشی مطرح کردم که آیا معقول است که تمام شبکه تراستی خود را قربانی ارتباط چند بانک کوچک کنیم که آقای همتی پاسخی به این پرسش ندادند. آیا آقای دکتر عراقچی همچنان می‌خواهند که بخشی از این نظام پیوند زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان باشند یا رویکردشان تغییر کرده است؟ ایشان اشاره کردند که من ظریف نیستم. به نظرم اتفاق خوبی است اما خوب است که این تفاوت صریحا مشخص شود که کجاها اختلاف دارند؛ چرا که در دوره سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ ایشان تصویر مکمل آقای ظریف بودند.

وی گفت: آقای عراقچی باید توضیح دهند که آیا قرار است در دوره ایشان عدم تعادلی که در ارتباط با شرق و غرب رخ داد در دوره ایشان نیز اتفاق افتد؟ آیا همچنان قرار است دنیا را در چند کشور خلاصه کنیم؟ بخش زیادی از روابط اقتصادی ما با چین نامتعادل است؛ آقای عراقچی توضیح دهند که برنامه‌شان برای حل این عدم تعادل در ارتباط با چین چیست؟

ظهوریان در پایان گفت: من درباره قانون اقدام راهبردی از آقای عراقچی پرسیدم و ایشان گفتند که ما این قانون را اجرا می‌کنیم، اما اجرای این قانون یک حداقل است؛ نگاه شخصی ایشان خیلی مهمتر از اجبار قانونی است که امروز به وجود آمده است و ایشان توضیح دهند که نگاه شخصی‌شان چیست؟ آقای عراقچی توضیح دهند که نگاه‌شان مشخصاً در خصوص ارتباط میان میدان و دیپلماسی چیست؟ سال آینده انتهای مکانیزم ماشه در برجام است و ما در برابر یک تحریم قرار خواهیم داشت و از ما خواهند خواست که در ازای تبدیل مکانیزم ماشه امتیازاتی بدهیم از آقای عراقچی می‌خواهیم که موضوع خود را به طور شفاف در این حوزه بیان کنند.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=45033

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید