جستجو
Close this search box.

اختصاصی جریان نو؛

سخنی با تیم رسانه ای رئیس جمهور/ پزشکیان را شبیه خود نکنید!

متن سخنرانی برای رئیس جمهور، نمایشی نامتناسب برای مراسم تنفیذ با تعداد زیادی کلیدواژه که گویا فقط قرار بود دایره....
رئیس

به گزارش جریان نو، محمد محمودی فعال رسانه ای در یادداشتی اختصاصی برای جریان نو نوشت:

متن سخنرانی برای رئیس جمهور، نمایش کاملی از «شبیه سازی پزشکیان به خود» از سوی تیم رسانه ای ایشان بود. نمایشی نامتناسب برای مراسم تنفیذ با تعداد زیادی کلیدواژه که گویا فقط قرار بود دایره لغات وسیع نگارنده ش را به رخ مهمانان عالیرتبه بکشد که در عمل اما، نتیجه عکس داد. به نظر می آید به صلاح جناب پزشکیان باشد که فعلا از اینگونه متن ها بالاخص برای مراسم تحلیف استفاده نکند.

۱- خاطرم هست ۱۶-۱۷ سال قبل در اولین دیداری که به عنوان مسئول رسانه های شخصی محضر آقای هاشمی رسیدم، اولین و آخرین حرفی که گفتم این بود و تمام. «…ما اگر بخواهیم موفق شویم باید شبیه شما شویم، نه اینکه شما را شبیه خود کنیم!».

۲- مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان و متن سخنرانی تهیه شده برای رئیس جمهور، نمایش کاملی از «شبیه سازی پزشکیان به خود» از سوی تیم رسانه ای ایشان بود. نمایشی نامتناسب برای مراسم تنفیذ با تعداد زیادی کلیدواژه که گویا فقط قرار بود دایره لغات وسیع نگارنده ش را به رخ مهمانان عالیرتبه بکشد که در عمل اما، نتیجه عکس داد. به نظر می آید به صلاح جناب پزشکیان باشد که فعلا از اینگونه متن ها بالاخص برای مراسم تحلیف استفاده نکند و بهتر است مثل زمانی که در مجلس بودند، بی طمطراق سخن گفته تا از حاصلش هم مردم لذت ببرند و هم مهمانان خارجی. همان مهمانانی که در روز تنفیذ هم آمده بودند تا «ایرانی نو» را با شنیدن «افکار نو» از سوی پزشکیان بشنوند که متاسفانه ناامید برگشتند.

۳- به نظر می آید تیم رسانه ای رئیس جمهور ابتدا باید خود را شبیه آقای پزشکیان کنند و فارغ از آموخته های آکادمیک و تجربیات رسانه ای خود، از سرچشمه معارف دینی به سبک رئیس جمهور الهام بگیرند. بالاخص آنجا که پیامبر خدا(ص) فرمود: خَیْرُ الْـکَلامِ مَا دَلَّ وَ جَلَّ وَ قَلَّ وَ لَمْ یُمِلَّ
بهترین سخن، آن است که قابل فهم و روشن و کوتاه باشد و خستگى نیاورد!/ أنوار العلویه، ص ۴۸۹

۴- تیم رسانه ای جناب پزشکیان اگر به همین توصیه رسانه ای بظاهر ساده عمل کرده بود، بجای ساختن ملغمه ای از کلیدواژه ها در متن سخنان جناب پزشکیان، فضای سخنرانی رئیس جمهور را بر مبنای سناریوی «ساختن ایرانی نو با افکاری نو» تنظیم می کردند و در چارچوب این سناریو، با استفاده از پیش کلام «من به عنوان رئیس جمهور خود را مکلف به ….. » مهم ترین وعده های انتخاباتی جناب پزشکیان را بصورت، ۱-۲-۳-۴- …. مطرح می کردند و علاوه بر آن ضمن آنکه از رهبر معظم انقلاب، آحاد ملت ایران، سران قوا و سایر مسئولان حاضر در جلسه، طلب حمایت و همکاری می کردند، دست دوستی خود را به سوی تمام مهمانان خارجی مراسم به شکل نمادین دراز می کرد و در این راه از اشعار مصلحان بزرگ شرق نظیر اقبال لاهوری نیز بهره می برد که ابدا اینچنین نشد!.

۵- در فقدان چنین شرایطی اولین نطق رئیس جمهورِ تنفیذ شده، تبدیل به یک نطق طولانی، غیر شفاف و خسته کننده شد که بخاطر عدم متعادل سازی متن آن برای ترجمه همزمان، شنیدنش برای مهمانان خارجی هم بسیار نامطلوب از کار در آمد.

به نظر می آید دفتر رئیس جمهور باید این مسیر غلط را سریعا اصلاح کرده و با اتخاذ سازوکاری دقیق و حرفه ای، متون مورد استفاده رئیس جمهور را از لحاظ سه اصل بنیادین «ایجاز، اقتضا و ارتباط» ارزیابی و سپس در اختیار رئیس جمهور قرار دهند تا از تکرار ایرادات آشکار نخستین سخنرانی رئیس جمهور جلوگیری بعمل آورد. به راستی شایسته نیست سخنوری «صادق، صریح و صمیمی» همچون جناب پزشکیان را اسیر متنی کرد که چون ایجاز و اقتضای لازم را نداشت، از «ارتباط» با مخاطبانش هم محروم ماند.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=42479

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید