جستجو
Close this search box.

رضا رحمانی؛ صنعتگری که خودروساز بوده و تجارت می داند / وزارت صمت را به تولیدکننده‌ای سیاستمدار بسپارید

به گزارش جریان نو؛ در ستاد انتخاباتی پزشکیان می توانستید افراد مختلفی به ویژه معاونین و وزرای دولت اصلاحات را....

خودروساز

به گزارش جریان نو؛ در ستاد انتخاباتی پزشکیان می توانستید افراد مختلفی به ویژه معاونین و وزرای دولت اصلاحات را ببینید و در بخش کمیته خودرو نیز مدیران سابق خودروسازی و قطعه سازی فعال بودند. از این رو گمانه زنی های بسیاری برای انتخاب وزیران به خصوص وزیر صنعت در دولت چهاردهم مطرح شده است. در این میان نام یک نفر بیش از دیگران برای رفتن به ساختمان خیابان سمیه ( وزارت صنعت) جلب توجه می کند.

رضا رحمانی ، وزیری که در دولت دوم حسن روحانی که در سال ۱۳۹۷ یعنی دوران آغاز سخت ترین تحریم های اقتصادی تاریخ سکان هدایت وزارت صنعت را بر عهده گرفت. رحمانی را باید وزیری به حساب آورد که در سخت ترین دوران وارد به طبقه دهم ساختمان وزارت صنعت شد. روزهایی که صدها هزار تعهد بر جای مانده ناشی از پیش فروش خودرو توسط خودروسازان بخش خصوصی و دولتی همچون پتکی هر روز بر سر صنعت خودرو کوبیده می شد اما او توانست در برابر مافیای خودرو بایستد و در آن روزها پراید را با ۷۰ میلیون تومان در بدترین شرایط تحویل دهد که پس از وی قیمت پراید به ۱۷۰ و نهایت امروز به ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

در زمان وزارت رحمانی، تامین کنندگان خارجی قطعات خودرو و شریکان تجاری خودروسازان ایران به دلیل وضع تحریم ها ایران را ترک کرده بودند و میزان نارضایتی از صنعت خودرو به اوج رسیده بود. تجمع خریداران خودرو مقابل خودروسازان، مجلس و وزارت صمت فشارها بر رحمانی را به اوج رسانده بود و به همین دلیل او بارها مجبور شد راهی بهارستان شود تا مورد پرسش رسمی و غیر رسمی نمایندگان قرار گیرد اما او در برابر افزایش قیمت سرسام آور خودرو مقاومت کرد و توانست تا حدودی آن را متعادل نگهدارد.در واقع او وارث اقدامات بد در خصوص صنعت خودرو شد.

شاید بتوان گفت در کنار شاخص های رحمانی در وزارت صمت، یکی مهمترین شاخص در کارنامه وزارت صمت دوران رحمانی میزهای داخلی سازی قطعات خودرو و البته دیگر حوزه های زیرمجموعه این وزارت خانه باشد. میزهای داخلی سازی که با مشارکت خودروسازان و ارائه نیازهای آنها و حضور قطعه سازان و تولیدکنندگان همراه بود. میزهای داخلی سازی که سرانجام موجب شد بسیاری از قطعات با فناوری بالا در محصولات بر اساس اجبار تحریم ها داخلی سازی شوند تا تولید خودرو دوباره پس از چند ماه جان بگیرد.اما بعد از رفتن او سیاست داخلی سازی نیز فراموش شد.
رحمانی طرفدار سرسخت واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی بود و باور داشت اگر خصوصی سازی واقعی صورت گیرد و دست حمایتی دولت از پشت خودروسازان برداشته شود، آنها ناچار خواهند بود به سمت تولید با کیفیت با فناوری های روز بروند .در این خصوص توانست مسیر خوبی را آغاز و در انتهای کار واگذاری از ادامه کنار رفت.
ورود به صنعت نساجی و فعال شدن کارخانه راکد نیز از سیاستهای مثبت رحمانی بود.

رضا رحمانی بعد از حدود ۱۹ ماه به دلایل مختلف از جمله کشمکش های میان دولت و مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی برکنار شد. بعضی از کارشناسان در دوران برکناری او عقیده داشتند در صورت ادامه حضور او در وزارت صمت، رحمانی می توانست با توجه به برنامه های که در حال اجرا داشت،  صنعت خودرو را به ساحل امن برساند. معادن را سروسامان دهد.و در نهایت وزارت صمت به عنوان سیاستگذار نقش محوری خود را ایفا کند .

رحمانی به صورت  مستقیم هم به عنوان یکی از نمایندگان سرشناس  اداور مجلس و هم به عنوان یکی از افراد شاخص دارای نفوذ در بین صنعتگران نقش محوری در جلب آرای بدای منتخب چهاردهم داشت.
تشکیل ستاد ویژه با حضور نمایندگان ادوار، صنعتگران ، تجار و فعالان اقتصادی  در دوران انتخابات در پشتیبانی از مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب کشور از دیگر اقدامات رحمانی بود. او آذری زبان است و به همین دلیل صنعتگران کشور بویژه  آذری زبان نیز روابط بسیار  خوبی با رحمانی دارند. از طرفی وزیر سابق ارتباطات خوبی نیز با رئیس جمهور منتخب دارد و به همین دلیل رحمانی قطعا می تواند با حمایت رییس جمهور ، برنامه های خود را در بخش صنعت و معدن اجرایی نماید و این وزارت که امروز در شیراط بسیار بغرنجی قرار دارد. را به روی ریل برگرداند.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=43734

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید