جستجو
Close this search box.

اختصاصی؛

تهاتر انبه ای و اقتصاد چلغوزی !

چندی قبل در اخبار زرد شنیدیم که حجم زیاد انبه موجود در کشور در راستای تهاتر آن با نفت بوده....
تهاتر

علی نصری حقوقدان و فعال اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای جریان نو نوشت:

چندی قبل در اخبار زرد شنیدیم که حجم زیاد انبه موجود در کشور در راستای تهاتر آن با نفت بوده ! این اخبار با توجه به سبقه مبادله نفت با چای سریلانکا نمیتواند خیلی عجیب و دور از ذهن بنظر رسد .

با نگاهی به وضعیت تقابل مدیران و مسئولین اجرایی در مواجهه با تحریم های ظالمانه علیه کشورمان به این نکته میرسیم که در جنگ اقتصادی و مقاومت اقتصادی ، کشور علاوه بر سربازان نبرد میدانی (رایزنان بازرگانی و بخش خصوصی اقتصاد و …) نیازمند ژنرال هاى میدان دیده در عرصه تصمیم سازی دارد و نه سرجوخه های ناکار آمد که اگر نحوه مدیریت و نتایج تصمیماتشان را بدون در نظر گرفتن زمان و مکان ارزیابی کنیم بی شباهت به تصمیمات شاهزادگان بی کفایت قجری که مملکت ( از مدیریتش تا منابع و….) را دو دستی تقدیم روس و بریتانیا میکردند نیست !

بالفرض اگر در تاریخ میخواندیم که در دوره قاجار ، فلان شاهزاده و امیر فلان ولایت به پاکستان نفت ( با فرض کشف و استخراجش در آن دوره ) داده و در عوض انبه گرفته یا با افغانستان نفت را در ازای چلغوز تهاتر کرده چه قضاوتی می کردیم ؟ !

تحریم ها ظالمانه است ، جای خود، تحریم ها نعمت نیست و کمر مردم و دهک های ضعیف را خرد می کند ، درست . ولیکن این تحریم ها که قطعأ باید با مذاکره برداشته شود و ایران بمانند سایر ممالک دنیا حق صادرات و واردات داشته باشد هم جای خود . اما با وجود این فضای تحریم ، نمی توان در تهاتر ، حداقل های مصالح و نیازمندی های کشور را در نظر گرفت ؟!

آیا کشور در تهاتر نفت بهتر نبود بجای اقلام خوراکی مصرفی ( بی ارزش )، نهاده های دامی ، دارو و سایر مایحتاج ضروری مردم را فراهم کند ؟! الان مشکل اصلی و نیاز واقعی مردم انبه پاکستانی و چای سیلانی و …. است ؟ !

باور دارم که که حتی در عهد باستان قبل از خلق پول و سکه مردم در اقتصاد و مبادلات کالا به کالا قطعأ نیازها و مایحتاج واقعی ، ضروری و اولویت های خود را در نظر میگرفته اند ، و مثلا در قبال دادن گوسفند ، قطعأ کشک بادمجان و میرزا قاسمی یا پفک و چیپس نمیگرفتند !!!!!

در پایان این یادداشت قصد اطاله کلام ندارم و فقط عرض میکنم که “ نباید از ترس مرگ ، دست به خود کشی زد “ !

 

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=42018

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید