منو

چرا تماشای فیلم پورن مغز را تنبل می کند؟

تحقیقات نشان می دهند برخی نواحی مغز افرادی که به تماشای محتوا های پورنوگرافی می پردازند، فعالیت کمتری نسبت به سایرین دارد؛ تماشای مکرر آن می‌تواند مغز را نسبت به منابع طبیعی لذت بی‌حس کند

به گزارش جریان نو، ازآنجایی‌که امروزه دسترسی به سایت‌های پورنوگرافی خیلی دشوار نیست، نمی‌توان به اثر پورنوگرافی بر مغز به‌خصوص روی نوجوانان بی‌توجه بود. متأسفانه، بسیاری از نوجوانان و جوانان آموزش‌های جنسی خود را از پورنوگرافی رایج دریافت می‌کنند که می‌دانیم عمیقا مشکل‌ساز است و تصاویر غیرواقعی از رابطه جنسی به آن‌ها نشان می‌دهد.

تحقیقات نشان می دهند برخی نواحی مغز افرادی که به تماشای محتوا های پورنوگرافی می پردازند، فعالیت کمتری نسبت به سایرین دارد؛ همچنین مغز آن ها مسیرهای ارتباطی کمتر و کوچکتری نیز دارد.

به‌همین‌دلیل، بسیار مهم است که مدارس و والدین از طریق صحبت با جوانان با این آموزش نادرست مقابله کنند. یکی از جنبه‌های مهم پورنوگرافی که آن‌ها باید در مورد آن بدانند، تأثیر آن بر مغز است.

پورن

تحریک بیش‌ازحد مغز و افزایش مکرر دوپامین در اثر تماشای پورنوگرافی، باعث حساسیت‌زدایی می‌شود. در واقع وقتی گیرنده‌های دوپامین پس از تحریک بیش‌از‌حد کاهش می‌یابند، مغز به‌درستی پاسخ نمی‌دهد و ما به‎مررو پاداش کمتری را از مشاهده فیلم‌های پورن احساس می‌کنیم.

پورن می‌تواند سیستم پاداش مغز ما را فرسوده کند

پورنوگرافی چنان سطوح بالایی از دوپامین را در مغز آزاد می‌کند که تماشای مکرر آن می‌تواند مغز را نسبت به منابع طبیعی لذت بی‌حس کند. ادامه این روند توانایی طبیعی ما برای تولید دوپامین را مختل می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند هر چیزی که تغییرات قابل‌توجهی در انتقال دوپامین ایجاد کند، می‌تواند به بروز افسردگی و اضطراب کمک کند. به‌همین‌دلیل است که علاقه‌مندان به مشاهده مکرر فیلم پورن علائم افسردگی، کیفیت زندگی پایین‌تر و سلامت روانی ضعیف‌تری را در مقایسه با کسانی‌که این کار را انجام نمی‌دهند نشان می‌دهند. بنابراین، اثر پورنوگرافی بر مغز در رفتارهای ظاهری افراد نیز نمود پیدا می‌کند.

پورن ممکن است ذهنیت ما را نسبت به روند طبیعی برقراری روابط جنسی تغییر دهد

اگرچه هر فردی می‌تواند طبق روحیات خود علایق، رفتارها و انتظارات جنسی متفاوتی داشته باشد. اما مطالعات نشان داده‌اند که پورنوگرافی می‌تواند تغییرات اساسی در گرایش‌های طبیعی افراد ایجاد کند. در واقع ذهن مشاهده‌کنندگان را به سوی تحقیر زنان و خشونت مردانه نسبت به آن‌ها سوق می‌دهد.

هرچه یک مرد بیشتر پورنوگرافی تماشا کند، احتمال بیشتری دارد که از الگوهای آن در حین روابط جنسی خود استفاده کند و از شریک جنسی خود درخواست اعمال جنسی هرزه‌نگاری خاص کند. ادامه این اثر پورنوگرافی بر مغز باعث می‌شود که مردان کمتر با حالات طبیعی زنان تحریک و برانگیخته شوند و به تعدد شرکای جنسی روی بیاورند.

پورن می‌تواند منجر به بروز اختلال نعوظ شود

مطالعات نشان می‌دهند که امروزه بین ۱۴ تا ۳۵ درصد از مردان جوان اختلال نعوظ را تجربه می‌کنند. این عدد تا سال ۲۰۰۲ بین ۲ تا ۳ درصد بود. البته اختلال نعوظ موضوع پیچیده‌ای است که می‌تواند به عوامل بسیاری از جمله مصرف مواد مخدر و الکل، استرس، اضطراب و افسردگی مرتبط باشد.

اما برخی از محققان بر این باورند که مشاهده مکرر پورن نیز عامل مهمی در بروز این مساله است. در واقع اثر پورنوگرافی بر مغز باعث عوارض جسمی مانند اختلال نعوظ می‌شود.

پورن

پورن ممکن است بر توانایی ما برای به تأخیر انداختن لذت تأثیر بگذارد

یک مطالعه از ژورنال تحقیقات جنسی نشان داد که اثر پورنوگرافی بر مغز ممکن است باعث شود که فرد لذت‌های فوری را به لذت‌های طولانی‌مدت ترجیح دهد. این مساله دقیقا به چه معنی است؟ یعنی به‌جای صبر کردن یا کار کردن برای چیزی که پاداش بالاتری برای ما به ارمغان می‌آورد، به‌دنبال هر لذتی که در حال حاضر در مقابل ما قرار دارد برویم.

توانایی ما برای داشتن ذهنیت بلندمدت در مورد پاداش‌ها کمک می‌کند تا برای چیزی مهم پول پس‌انداز کنیم یا روی یک پروژه معنادار سخت کار کنیم، حتی اگر مشکل باشد. بنابراین، اثر پورنوگرافی بر مغز روی سبک زندگی ما نیز موثر است. می‌توان ادعا کرد که پورنوگرافی ما را تغییر می‌دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس می‌کنید که مشاهده فیلم‌های پورن به بخشی از زندگی روزمره شما تبدیل شده است، احتمالا دچار اعتیاد به پورنوگرافی شده‌اید و باید هرچه سریع‌تر برای درمان روانی و جسمی اقدام کنید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=17674

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز: