جستجو
Close this search box.

بلینکن به نامزد بازنده انتخابات ونزوئلا تبریک گفت!

وزیر امور خارجه آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه، با رهبران اپوزیسیون ونزوئلا تماس گرفته و به «ادموندو گونزالس» که بازنده انتخابات....
انتخابات

به گزارش جریان نو؛ تحرکات مداخله‌جویانه برخی از کشورهای آمریکای لاتین و ایالات متحده در مورد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، در شرایطی انجام می‌شود که پیش از این، شورای ملی انتخابات ونزوئلا گزارش داد «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور فعلی ۵۱.۹۵ درصد آرا با شمارش ۹۶.۸۷ درصد آرا و گونزالس ۴۳.۱۸ درصد آرا را به دست آورده است.

طبق این نتایج، مادورو برای سومین بار به ریاست جمهوری رسیده است، اما اپوزیسیون با به چالش کشیدن این نتیجه، آن هم بدون ارائه سند و مدرک دقیق، باعث ایجاد ناآرامی‌هایی از جمله در کاراکاس شده‌ است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با ادموندو گونزالس اوروتیا و ماریا کورینا ماچادو (رهبران اپوزیسیون ونزوئلا) صحبت کرد. بلینکن به گونزالس اوروتیا به دلیل کسب بیشترین آرا در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در ۲۸ ژوئیه تبریک گفت، همانطور که توسط تلاش‌های مستمر اپوزیسیون دموکرات برای اطمینان از شفافیت شمارش آراء مستند شده است.»

انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در ۲۸ ژوئیه (هفتم مرداد) برگزار شد. روز بعد، شورای ملی انتخابات ونزوئلا، نیکولاس مادورو را که بیش از ۵۱ درصد آرا را به دست آورد، به‌عنوان رئیس جمهور منتخب سال ۲۰۲۵-۲۰۳۱ معرفی کرد. در ۲۹ ژوئیه، اعتراضات در ونزوئلا آغاز شد و معترضان با پلیس درگیر شدند. مادورو در ۳۱ ژوئیه گفت بیش از ۱۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. آنها به تخریب زیرساخت‌های دولتی، تحریک نفرت و تروریسم متهم هستند.

با این حال قانونگذاران آمریکایی و اروپایی مسئول امور خارجی، روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ادموندو گونزالس، رهبر مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا پیروز شده است و متعهد شدند که نیکولاس مادورو را در صورت امتناع از واگذاری قدرت، مسئول خواهند دانست.

این در حالیست که روسیه تاکید دارد که اپوزیسیون ونزوئلا باید شکست خود را در انتخابات بپذیرد. علاوه بر این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین به کشورهای ثالث نسبت به حمایت از تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن اوضاع در داخل ونزوئلا هشدار داد.

پیش از این «خوزه رائول مولینو» رئیس‌جمهور پاناما در اقدامی مداخله‌جویانه در اراده مردمی گفت که پاناما ادموندو گونزالس، رهبر مخالفان ونزوئلا را به‌عنوان «رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا» به رسمیت شناخته است. مولینو در شبکه ایکس نوشت: «پاناما به شناسایی ادموندو گونزالس به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا می‌پیوندد.»

این دومین مرتبه‌ای است که چنین تحرکات هماهنگ مداخله‌جویانه‌ای علیه ونزوئلا انجام می‌شود. «خوان گوایدو» در سال ۲۰۱۹ پس از رد نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ ونزوئلا، بر ایجاد دولت موقت در این کشور نفتی آمریکای لاتین تاکید کرد و در آن زمان در شرایطی که ریاست مجلس را به دست داشت، سرکرده مخالفان دولت کاراکاس شد و با حمایت آمریکا کنترل سفارت کاراکاس در واشنگتن را هم به دست آورد. سپس ایالات متحده گوایدو را به‌عنوان «رئیس‌جمهور موقت» ونزوئلا معرفی کرد و برخی کشورها را هم با خود همراه کرد که در نهایت راه به جایی نبرد.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=42810

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید