جستجو
Close this search box.

«بازی صبر» اسرائیل و حزب‌الله؛ آیا هیزم کافی برای شعله‌ور شدن یک جنگ منطقه‌ای فراهم می‌شود؟

شبه‌نظامیان حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی در مناطق، روستاها و جوامع اشتراکی خالی از سکنه نزدیک مرز جنوب لبنان،ماه‌هاست که پیش....
اسرائیل

به گزارش جریان نو، رویترز در گزارشی ضمن اشاره به وضعیت ناپایدار امنیتی حاکم بر این منطقه آورده است که دو طرف مدام موقعیت و آرایش نیروهای خود را برای آنکه دست بالا را در صورت وقوع یک رویارویی بزرگ داشته باشند، تغییر می‌دهند.

از زمان شروع جنگ غزه در هفت اکتبر گذشته، دو طرف تقریبا هر روز به صورت پراکنده اقدام به تبادل آتش توپخانه و شلیک راکت به سوی مواضع یکدیگر می‌کنند.

این در حالیست که هر لحظه هشدار نسبت به تبدیل این درگیری‌های پراکنده به یک رویارویی نظامی بزرگ و جنگ تمام عیار در سایه تهدید‌های مداوم، شدید‌تر می‌شود.

نگرانی نسبت به تشدید تنش در مرز جنوب لبنان در حالی بالا گرفته است که اسرائیل تاکنون از کشته چند فرمانده ارشد حزب‌الله در جریان حملات هوایی و موشکی هدفمند اخیر نظامیان اسرائیلی خبر داده است.

به گزارش رویترز، ده‌ها هزار نفر از دو سوی مرز تخلیه شده‌اند و امید به بازگشت کودکان به مدرسه در آغاز سال تحصیلی جدید در ماه سپتامبر، پس از اعلام وزیر آموزش و پرورش اسرائیل مبنی بر نامناسب بودن شرایط، از بین رفته است.

سرهنگ دوتان، افسر اسرائیلی که فقط با نام کوچکش قابل شناسایی است، می‌گوید: «جنگ تقریبا از نه ماه پیش تا کنون به همین‌ منوال پیش رفته است؛ ما روزهای خوبی داریم که طی آن به مواضع حزب‌الله حمله می‌کنیم و روزهای بدی که آن‌ها به ما ضربه می‌زنند. تقریبا تمام طول سال، تمام نه ماه همینطور بوده است.»

با نزدیک شدن به اوج تابستان، دود ناشی از پهپادها و موشک‌ها در آسمان به منظره‌ای روزانه تبدیل شده و شلیک موشک‌ها به طور پراکنده آتش‌سوزی‌هایی را در بوته‌زار‌ها و تپه‌های جنگلی انبوه در امتداد مرز رقم می‌زند.

رویترز در گزارش خود آورده است: حملات اسرائیل در این منطقه تاکنون به کشته شدن ۳۵۰ شبه‌نظامی حزب‌الله و بیش از ۱۰۰غیرنظامی از جمله تعدادی کودک، خبرنگارو پزشک منجز شده است.

از سوی دیگر بنا به همین گزارش، تاکنون ۱۰غیرنظامی، یک کارگر کشاورزی خارجی و ۲۰ سرباز اسرائیلی در پی حملات حزب‌الله به سوی اسرائیل کشته شده‌اند.

با این حال بنا به شواهد موجود، همزمان با ادامه تبادل آتش مرزی، نیروهای اسرائیلی برای یک تهاجم احتمالی بزرگ به لبنان آماده می‌شوند که می‌تواند به طور چشمگیری خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش دهد و احتمالاً ایران و ایالات متحده را نیز درگیر کند.

نگرانی نسبت به خطر گسترش جنگ منطقه‌ای، به تازگی با حمله پهپادی حوثی‌های یمن به تل‌آ‌ویو که یک کشته به جا گذاشت و اسرائیل را وادار به حمله هوایی تلافی‌جویانه به بندر حدیده یمن کرد، افزایش یافته است.

سرهنگ دوتان، افسر اسرائیلی مستقر در کیبوتص ایلون، جایی که از جمعیت عادی ۱۱۰۰ نفری آن فقط حدود ۱۵۰ کشاورز و نگهبان باقی مانده‌اند، می‌گوید که دو طرف ماه‌هاست که یکدیگر را در قالب یک نبرد تاکتیکیِ مدام در حال تغییر، زیر نظر دارند.

افسر اسرائیلی سپس می‌افزاید: «این جنگ به ما صبر آموخت؛ در خاورمیانه، شما به صبر و تحمل زیاد نیاز دارید.»

به گفته وی‌، نیروهای اسرائیلی شاهد استفاده روز افزون حزب‌الله از نمونه پهپادهای ایرانی بوده‌اند که پیش‌تر در جنگ اوکراین دیده شده بود.

این افسر اسرائیلی همچنین مدعی است که موشک‌های ضد تانک کورنت ساخت روسیه نیز که به طور فزاینده‌ای خانه‌ها را هدف قرار می‌دهند، در این درگیری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، در حالی که نیروهای زرهی اسرائیل نیز با تغییر تاکتیک‌ اقدام به پاسخ به این حملات می‌کنند.

سرهنگ دوتان می‌افزاید: حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی با قابلیت بالای یادگیری است، آن‌ها پی به اهمیت پهپادها (هواپیماهای بدون سرنشین) در جنگ‌های آینده برده‌اند، بنابراین آنها را خریداری کردند و طریقه به کار گیری‌شان را فرا گرفتند.

اسرائیل معمولا با روزآمد کردن تنظیمات سامانه دفاعی پیشرفته خود موسوم به گنبد آهنین اقدام به مهار این حملات می‌کند.

مقامات نظامی اسرائیل همچنین با هدف قرار دادن فرماندهان ارشد و تاثیر‌گذار حزب‌الله که آخرین مورد آن هفته گذشته صورت گرفت، در صدد تضعیف ساختار سازمانی این گروه شبه‌نظامی شیعی تحت حمایت ایران هستند.

افسر اسرائیلی به رویترز می‌گوید: «ما بدین ترتیب نقطه ضعف دیگری از آنها پیدا کردیم. ما آنها را هدف قرار می دهیم و هر روز به دنبالشان می گردیم.»

با این حال، با گذشت ماه‌ها، انتظار برای نیروهای اسرائیلی که با دکترین تمرین‌ها‌ نظامی و عملیات تهاجمی سریع آموزش دیده‌اند، آسان نبوده است.

سرهنگ دوتان می‌گوید: «وقتی در آرایش دفاعی هستید، نمی‌توانید دشمن را شکست دهید. ما این را می‌فهمیم و انتظار بیشتری نداریم؛ بنابراین باید همچنان منتظر ماند. این یک بازی صبر است.»

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=41977

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید