جستجو
Close this search box.

گزینه های پیشنهادی وزارت صمت؛

از سردار کهنه سوار تا وزیر کهنه کار/ رحمانی متخصص در اجرا؛ آگاه به قانون

مسعود پزشکیان پیش از این در جریان تبلیغات و سخنرانی های انتخاباتی خود بر معیارهای خاص برای انتخاب وزیر تاکید....
وزیر

به گزارش جریان نو؛ این روزها گمانه زنی ها در مورد انتخاب نهایی گزینه های پیشنهادی وزرا برای معرفی به مجلس، محور اخبار روز است و مردم چشم به دست رییس جمهوی دوخته اند که ببیند از بین نام های پیشنهادی شورای راهبری دولت چهاردهم، قرعه به نام چه کسی می افتد.
مسعود پزشکیان پیش از این در جریان تبلیغات و سخنرانی های انتخاباتی خود بر معیارهای خاص برای انتخاب وزیرا تاکید داشت و پس از انتخاب به عنوان رییس جمهور، این معیارها را به عنوان شروط ۱۸ گانه ارائه داد.

از جمله این شروط؛ اعتقاد به قانون اساسی و قوانین بالادستی ـ اشتهار به پاک‌دستی، صداقت و شجاعت، داشتن نگرش ملی، دوری از گرایش‌های جناحی قومی مذهبی و منطقه‌ای ـ باور به ضرورت توسعه عدالت ـ باورمند به ایده صدای بی‌صدایان و تحقق مطالبات زنان، جوانان و اقوام، باور به ضرورت همگرایی وفاق و انسجام ملی، معتقد و عامل به تخصص‌گرایی و شایسته‌گزینی ، باور به ضرورت همراهی و توأمانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی و اعتقاد به کار کارشناسی، باورمند به حکمرانی دموکراتیک است که پزشکیان به عنوان معیارهای انتخاب وزرا بر آنها تاکید دارد. این امر در شورای راهبری دولت چهاردهم نیز مورد توجه بود و بر همین اساس نیز گزینه هایی برای تصدی وزارتخانه های کشور معرفی شده اند تا کابینه دولت چهاردهم با توجه به معیارهای بالا، ترکیبی از نخبگان و مدیران کارآمد، متخصص و شایسته باشد.

برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ۵ گزینه معرفی شده اند که به نظر می رسد با توجه به گزینش خاص شورای راهبری در انتخاب گزینه های پیشنهادی، ویژگی های لازم برای به حرکت درآوردن چرخ صنعت، معدن و تجارت کشور را داشته باشند.

اما چه کسانی برای سکانداری وزارت بزرگ صمت معرفی شده اند؟

بنابر آنچه در فضای رسانه ای کشور منتشر شده است، ۶۵ نفر برای تصدی کرسی وزارت صمت نامزد شدند افرادی که از معاونین و مدیران ادوار این وزارتخانه بودند و سوابق مدیریتی، نوع تخصص و میزان تجربه و برنامه های پیشنهادی در کنار برخورداری از ویژگی های مورد تاکید رییس جمهور، گزینش این افراد را سخت کرد. اما در نهایت ۵ نفر معرفی شدن؛ حسین علائی، حسین سلاح ورزی، فرشید گلزاده کرمانی، میثم سعیدی و سعید زرندی.

حسین علایی؛ گزینه ۶۸ ساله نظامی

حسین علائی، سردار بازنشسته و پرسابقه‌ای است که البته طبق شنیده ها رابطه بسیار نزدیکی هم با مسعود پزشکیان دارد و از چهره‌های اصلی، مطرح و محتمل به نظر می‌رسد.

سوابق طولانی حسین علائی در عرصه‌های مختلف انقلاب نظیر صنایع دفاعی، نیروی هوائی سپاه، شرکت هواپیمایی آسمان، تحصیلات در حوزه مدیریت استراتژیک، در کنار شخصیت معتدل و مرتبط با اجزاء نظام از نقاط قوت این گزینه به شمار می رود.

وی سابقه حضور در دولت سازندگی را نیز دارد. در دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان قائم مقام وزیر دفاع و امور پشتیبانی نیروهای مسلح حضور داشت، و پس از پایان دولت به به مدت سه سال به عنوان رئیس ستاد مشترک سپاه پاسدران منصوب شد.

با توجه به سوابق سردار معرفی شده، مناصب مدیریتی و صنایع نظامی در سوابق وی بیشتر به چشم می خورد و این سوابق هر چند به عنوان یک نقطه قوت به شمار می رود، اما روی دیگر سکه نداشتن ارتباط مستقیم با حوزه‌های تجارت، معدن و صنعت و همچنین ذی‌نفعان این بخش است این موضوع و همچنین سن بالا با توجه به شعار جوانگرایی و انتظار مردم از دولت در این زمینه از نقاط ضعف علایی ۶۸ ساله به شمار می رود.

سعید زرندی؛ جوان اما کند در تصمیم گیری

سعید زرندی دیگر نامزد وزارت صنعت، معدن و تجارت، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی و در حوزه مدیریت تحصیل کرده است. گفته می شود که وی فرزند آیت الله زرندی امام جمعه فقید کرمانشاه و داماد حسن عابدجعفری، وزیر اسبق بازرگانی دولت میرحسین موسوی و مورد تایید و حمایت واعظی وزیر ارتباطات دولتتدبیر و امید است و با تیم رییس جمهوری نیز در ارتباط است.

زرندی معاون اسبق طرح و برنامه وزارت صمت، هلدینگ صنایع شیمیایی ایران و مدیرعامل فرودگاه پیام را در سوابق کاری خود داشته است. اما از سوی دیگر گلایه ذی‌نفعان از عدم تصمیم‌گیری قاطع و کندی در تصمیم گیری از نقاط ضعف زرندی است و همین ویژگی سکانداری وزارت عریض و طویل صمت که چرخ اقتصاد کشور را مدیریت می کند، به چالش می کشد.

خداداد غریب پور

خداداد غریب‌پور جهان‌آباد متولد ۱۳۴۹ بویراحمد، تا سال پایانی دولت دوازدهم رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و پیش از آن مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بوده است.

غریب‌پور جهان‌آباد پیش‌تر و در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به مدت ۸ سال فرمانداری بویراحمد در دولت اصلاحات را برعهده داشته است.
وی همچنین در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مدیرعاملی پتروشیمی شازند اراک را بر عهده داشته است.

وی رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت است و دارای مدرک تحصلیی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است. مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، مدیرعاملی شرکت توسعه کشت و صنعت ملی در سوابق این گزینه احتمالی ثبت شده است.

محمد اتابک؛ معاون اقتصادی فتاح

محمد اتابک از دیگر گزینه های احتمالی وزارت صمت است که سابقه معاونت اقتصادی بنیاد مستضعفان را در سوابق خود دارد. وی همچنین مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود.

(مالک ۶ شرکت سیمانی از جمله تهران ، ایلام و هگمتان، ۴ فولادی مانند کاوه جنوب کیش ، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و…) است.

اتابک همچنین در سوابق خود؛ رئیس هیأت مدیره انجمن سیمان ، رئیس هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس را داراست.

رحمانی؛ متخصص در صمت و توانمند در اجرا

رضا رحمانی، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت (صمت) در دولت دوم حسن روحانی، به عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده در عرصه مدیریت صنعتی و اقتصادی کشور شناخته می‌شود. سوابق مدیریتی و تجربیات او در زمینه‌های مختلف اقتصادی، او را به عنوان یک گزینه مناسب برای این وزارتخانه مطرح کرده است.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوم حسن روحانی سکان این وزارتخانه را در دست گرفت. آغاز به کار رحمانی در شرایطی بود که وزارت بازرگانی در وزارت صمت ادغام شده باو در شرایطی به کار خود آغاز کرد که تحریم‌های اقتصادی به شدت بر صنعت کشور تأثیر گذاشته بود.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در این دوران، تعهدات ناشی از پیش‌فروش خودروها بود که فشار زیادی بر دوش خودروسازان ایجاد کرد. رحمانی با تلاش برای مقابله با مافیای خودرو، توانست قیمت پراید را در شرایط بحرانی به ۷۰ میلیون تومان برساند، در حالی که این قیمت به سرعت افزایش یافت و به ۱۷۰ و سپس ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

رضا رحمانی. او فعالیت‌های خود را از سال‌های اولیه انقلاب اسلامی آغاز کرد و به تدریج در سطوح مختلف مدیریتی در صنایع کشور مشغول به کار شد. رحمانی همچنین به عنوان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف فعالیت کرده و در کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع نقش‌آفرینی کرده است.

وی با توجه به توانمندی مدیریتی و سوابق خود، توانست با توانایی در رهبری تیم‌های بزرگ صنعتی، توانست ارتباط مؤثری میان خودروسازان، قطعه‌سازان و نهادهای دولتی برقرار کند. او با تشکیل میزهای داخلی‌سازی، تلاش کرد تا تولید داخلی را تقویت کند و وابستگی به واردات را کاهش دهد.

رحمانی همچنین در مدیریت بحران و در شرایط بحرانی ناشی از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، رحمانی با اتخاذ تصمیمات سریع و مؤثر، سعی کرد تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند و آرامش را به بازار خودرو بازگرداند. او با حضور مستمر در مجلس و پاسخگویی به نمایندگان، نشان داد که به شفافیت و پاسخگویی اهمیت می‌دهد.

وی همچنین بر اهمیت نوآوری در صنعت تأکید داشت و با حمایت از پروژه‌های تحقیق و توسعه، سعی کرد تا فناوری‌های جدید را به صنایع کشور وارد کند. این رویکرد می‌تواند به افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌ها منجر شود.

او از مدیرانی است که توانسته است تعامل را بین بخش دولتی و خصوصی برقرار کرده و به تعادل در این حوزه کمک کند.

رضا رحمانی با سوابق مدیریتی قوی و توانمندی‌های قابل توجه خود در عرصه صنعت و تجارت، توانست در دوران وزارت خود چالش‌های جدی را مدیریت کند. اگرچه برخی از تصمیمات او با انتقاداتی مواجه شد، اما رویکردهای نوآورانه و تلاش برای تقویت تولید داخلی نشان‌دهنده عزم او برای بهبود وضعیت صنعت کشور بود. استمرار این رویکردها در دولت چهاردهم می‌تواند به رشد پایدار اقتصاد ملی و رونق تولید پایدار در کشور کمک کند.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=43974

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

لینک‌های مفید