بنبستی پدید آمده است که انتظار میرود مسببان آن توضیح دهند که راه گشودن آن چیست و میخواهند چه کنند؟
به گزارش جریان نو، احمد زید آبادی در یادداشتی نوشت: آب کابینه و مجلس به یک جوی نمیرود. این واقعیتی است که اکنون خود را نشان داده است. اکثریت مجلس، کابینه را تسلیم خود میخواهد. رئیسجمهور و کابینهاش وعدههای دیگری به مردم دادهاند.
اختلاف رئیسجمهور و مجلس در عمر جمهوری اسلامی، داستان درازی دارد. طراحان قانون اساسی، نوعی نظام نیمهریاستی و نیمهپارلمانی را بنا نهادند که مشخص نیست الگویشان کدام کشور بوده است. این نوع نظام حقوقی-سیاسی، منجر به تعارض رئیسجمهور و نخستوزیر در دهۀ اول پس از انقلاب شد.
در بازنگری قانون اساسی، پست نخستوزیری حذف و بخشی از اختیارات آن به رئیسجمهور منتقل شد. مشکل اما حل نشد چون اختلاف ساختاری بازتولیدشونده، به نوع تعامل رئیسجمهور و مجلس انتقال یافت.
در نظام جمهوری اسلامی، مجلس و رئیسجمهور پس از عبور داوطلبان از صافی نظارت استصوابی شورای نگهبان، هر دو با رأی مستقیم مردم انتخاب میشوند. با این حال، اهرم قدرت در دست مجلس است؛ به صورتی که یک نمایندۀ منفرد میتواند کابینهای را به ستوه آورد.
معمولاً دل هر وزیری از دست بسیاری از نمایندگان مجلس خون است! نمایندگان مجلس از طریق معرفی یک حزب شناسنامهدار و دارای خط مشی سیاسی روشن انتخاب نمیشوند. نوع انتخاب آنها بهخصوص در شهرستانها بعضاً تابع فرهنگِ حامیپروری است؛ بهطوریکه بین نماینده و دایرۀ حامیان با نفوذش، بدهبستانی نانوشته شکل میگیرد؛ بدین صورت که حامیان، وظیفۀ جمعآوری رأی در بین اقوام و فامیل و تودۀ غیرسیاسی را به عهده میگیرند و طرف دیگر پس از راهیابی به مجلس، درصدد جبران برمیآید و از طریق فشار به وزارتخانهها و ادارات و حتی شرکتهای خصوصی، برای حامیان و وفاداران به خود موقعیت و شغل و رانت فراهم میکند!
این موضوع از نقطه نظر منافع کلان کشور مصیبتی تمامعیار است و جز از طریق حزبی شدن انتخابات هم مرتفع نمیشود. با این حال سالهای سال است که این رویه همچنان ادامه دارد، شاید تا اندازهای به این دلیل که تغییر قانون انتخابات، در گرو رأی نمایندگانی است که خود از وضعیت جاری سود میبرند!
در مورد مجلس کنونی مشکل دیگری هم وجود دارد. نمایندگان این مجلس بهخصوص در تهران و شهرهای بزرگ در شرایطِ تشدید نظارت استصوابی و قهر مردم با صندوقهای رأی به مجلس راه یافتهاند و به همین دلیل افرادی ناهمسو و بلکه مخالف با مطالبات عمومی جامعه و نمایندگان اقلیتی کمشمار از مردم هستند.
از آن سوی ماجرا، به دلیل وقوع حادثه برای رئیسجمهور پیشین، فردی به مقام ریاستجمهوری رسیده است که با اعلام وعدههای مشخص برای تغییر برخی سیاستهای مخرب جاری، توانست بخشی از شهروندان ناراضی را به پای صندوقهای رأی بکشاند و انتظار عملکردی مغایر با گرایش نمایندگان مجلس را در بین مردم به وجود آورد.
در ابتدای کار کابینۀ جدید، تصور بر این بود که نوع تعامل مجلس و قوۀ مجریه، از طریق «وفاق» و اقناع و مدیریت قوای فرادستی، صورت منطقی به خود گیرد و وارد چالشهای سیاسی بیسرانجام و کارشکنیهای مخل کارآمدی نشود. رأی مجلس به تمام اعضای کابینۀ ترکیبی آقای پزشکیان این تصور را تقویت کرد اما این وفاق بیشتر صوری و مستعجل بود!
اینک مجلس یک وزیر و یک عضو کابینه را به طور مستقیم و غیرمستقیم از مناصب خود عزل کرده و به درخواست رئیسجمهور برای بقای آنها وقعی ننهاده است. در حقیقت، مجلس به راهی قدم گذاشته است که رئیسجمهور و کابینۀ او را تسلیم و مطیع محض خود میخواهد و چنانچه قوۀ مجریه اطاعت نکند، شمیشر استیضاح علیه وزیران متمرد تیز خواهد شد.
در برخی کشورهای دارای نظام ریاستی، به محض ایجاد تعارض جدی بین دو قوۀ مقننه و مجریه، معمولاً مجلس قانونگذاری منحل و انتخابات زودرس برگزار میشود. در نظامهای پارلمانی هم انحلال مجلس و یا تغییر رئیس دولت امری متداول است.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی انحلال مجلس پیشبینی نشده و عملاً این نهاد غیرقابل انحلال است. در عوض، مجلس علاوه بر اختیارِ رأی عدم اعتماد به عموم وزیران، از قدرت سلب صلاحیت سیاسی شخص رئیسجمهور و عزل او از مقامش نیز برخوردار است.
با این حال، در نزدیک به نیم قرن از عمر نظام پس از انقلاب، سلب صلاحیت سیاسی رئیسجمهور توسط مجلس، فقط یک بار رخ داده و در بقیۀ مواردی که بین دو قوه اختلاف بروز کرده است، رؤسایجمهور بهرغم بسته شدن دستشان، عملاً مجبور به ادامۀ کار در سایۀ تهدید مجلس بودهاند.
ظاهراً از نگاه نظام سیاسی، استعفاء یا برکناری رئیسجمهور به وضعیت بیدولتی و خلأ قدرت منجر میشود و از همین رو به صورت تابو در آمده است.این در حالی است که پیمودن دو جهت و مسیر متفاوت از سوی دو قوۀ مقننه و مجریه، نخستین پیامدش ناکارآمدی کابینه و قفل شدن مدیریت کشور و تراکم بحرانهای جامعه است. حجم مشکلات ناشی از این وضعیت در کشور ما به نقطۀ کمرشکن خود رسیده است و جامعه دیگر تاب آن را ندارد.
با این حساب، در وضعیت کنونی برای رفع تعارض دو قوه فقط سه راه وجود دارد؛ اول اینکه مجلس منحل و انتخابات تازهای برگزار شود. این راه برای گشایش در کشور بسیار سودمند اما به لحاظ قانونی مسیرش بسته است؛ مگر آنکه «مصلحت نظام» آن را اقتضاء کند که در شرایط حاضر ظاهراً چنین اقتضایی از سوی نهادهای اصلی احساس نمیشود.
راه دوم این است که کابینه به طور کامل تسلیم مجلس شود که در این صورت، اعتبار رئیسجمهور و همکارانش در بین رأیدهندگان به او از هر جهت از بین میرود. علاوه بر این هیچ کابینهای در جهان یافت نمیشود که بخواهد در خدمت سیاست جناح رقیب خود باشد و کاری را به انجام برساند که آن را از هر جهت مضر و مخرب به حال مملکت تشخیص میدهد.
راه سوم هم سلب صلاحیت سیاسی رئیسجمهور از سوی مجلس و یا استعفای داوطلبانۀ اوست. این هم که به تابو تبدیل شده و شانس عملی شدن ندارد؛ مگر آنکه رئیسجمهور بهرغم هزینههای شخصی آن، بر استعفاء اصرار ورزد.
با این وضع بنبستی پدید آمده است که انتظار میرود مسببان آن توضیح دهند که راه گشودن آن چیست و میخواهند چه کنند؟
منبع: هم میهن
۳ راه پیش روی پزشکیان بعد از حذف همتی و ظریف از دولت
بنبستی پدید آمده است که انتظار میرود مسببان آن توضیح دهند که راه گشودن آن چیست و میخواهند چه کنند؟....
بنبستی پدید آمده است که انتظار میرود مسببان آن توضیح دهند که راه گشودن آن چیست و میخواهند چه کنند؟
به گزارش جریان نو، احمد زید آبادی در یادداشتی نوشت: آب کابینه و مجلس به یک جوی نمیرود. این واقعیتی است که اکنون خود را نشان داده است. اکثریت مجلس، کابینه را تسلیم خود میخواهد. رئیسجمهور و کابینهاش وعدههای دیگری به مردم دادهاند.
اختلاف رئیسجمهور و مجلس در عمر جمهوری اسلامی، داستان درازی دارد. طراحان قانون اساسی، نوعی نظام نیمهریاستی و نیمهپارلمانی را بنا نهادند که مشخص نیست الگویشان کدام کشور بوده است. این نوع نظام حقوقی-سیاسی، منجر به تعارض رئیسجمهور و نخستوزیر در دهۀ اول پس از انقلاب شد.
در بازنگری قانون اساسی، پست نخستوزیری حذف و بخشی از اختیارات آن به رئیسجمهور منتقل شد. مشکل اما حل نشد چون اختلاف ساختاری بازتولیدشونده، به نوع تعامل رئیسجمهور و مجلس انتقال یافت.
در نظام جمهوری اسلامی، مجلس و رئیسجمهور پس از عبور داوطلبان از صافی نظارت استصوابی شورای نگهبان، هر دو با رأی مستقیم مردم انتخاب میشوند. با این حال، اهرم قدرت در دست مجلس است؛ به صورتی که یک نمایندۀ منفرد میتواند کابینهای را به ستوه آورد.
معمولاً دل هر وزیری از دست بسیاری از نمایندگان مجلس خون است! نمایندگان مجلس از طریق معرفی یک حزب شناسنامهدار و دارای خط مشی سیاسی روشن انتخاب نمیشوند. نوع انتخاب آنها بهخصوص در شهرستانها بعضاً تابع فرهنگِ حامیپروری است؛ بهطوریکه بین نماینده و دایرۀ حامیان با نفوذش، بدهبستانی نانوشته شکل میگیرد؛ بدین صورت که حامیان، وظیفۀ جمعآوری رأی در بین اقوام و فامیل و تودۀ غیرسیاسی را به عهده میگیرند و طرف دیگر پس از راهیابی به مجلس، درصدد جبران برمیآید و از طریق فشار به وزارتخانهها و ادارات و حتی شرکتهای خصوصی، برای حامیان و وفاداران به خود موقعیت و شغل و رانت فراهم میکند!
این موضوع از نقطه نظر منافع کلان کشور مصیبتی تمامعیار است و جز از طریق حزبی شدن انتخابات هم مرتفع نمیشود. با این حال سالهای سال است که این رویه همچنان ادامه دارد، شاید تا اندازهای به این دلیل که تغییر قانون انتخابات، در گرو رأی نمایندگانی است که خود از وضعیت جاری سود میبرند!
در مورد مجلس کنونی مشکل دیگری هم وجود دارد. نمایندگان این مجلس بهخصوص در تهران و شهرهای بزرگ در شرایطِ تشدید نظارت استصوابی و قهر مردم با صندوقهای رأی به مجلس راه یافتهاند و به همین دلیل افرادی ناهمسو و بلکه مخالف با مطالبات عمومی جامعه و نمایندگان اقلیتی کمشمار از مردم هستند.
از آن سوی ماجرا، به دلیل وقوع حادثه برای رئیسجمهور پیشین، فردی به مقام ریاستجمهوری رسیده است که با اعلام وعدههای مشخص برای تغییر برخی سیاستهای مخرب جاری، توانست بخشی از شهروندان ناراضی را به پای صندوقهای رأی بکشاند و انتظار عملکردی مغایر با گرایش نمایندگان مجلس را در بین مردم به وجود آورد.
در ابتدای کار کابینۀ جدید، تصور بر این بود که نوع تعامل مجلس و قوۀ مجریه، از طریق «وفاق» و اقناع و مدیریت قوای فرادستی، صورت منطقی به خود گیرد و وارد چالشهای سیاسی بیسرانجام و کارشکنیهای مخل کارآمدی نشود. رأی مجلس به تمام اعضای کابینۀ ترکیبی آقای پزشکیان این تصور را تقویت کرد اما این وفاق بیشتر صوری و مستعجل بود!
اینک مجلس یک وزیر و یک عضو کابینه را به طور مستقیم و غیرمستقیم از مناصب خود عزل کرده و به درخواست رئیسجمهور برای بقای آنها وقعی ننهاده است. در حقیقت، مجلس به راهی قدم گذاشته است که رئیسجمهور و کابینۀ او را تسلیم و مطیع محض خود میخواهد و چنانچه قوۀ مجریه اطاعت نکند، شمیشر استیضاح علیه وزیران متمرد تیز خواهد شد.
در برخی کشورهای دارای نظام ریاستی، به محض ایجاد تعارض جدی بین دو قوۀ مقننه و مجریه، معمولاً مجلس قانونگذاری منحل و انتخابات زودرس برگزار میشود. در نظامهای پارلمانی هم انحلال مجلس و یا تغییر رئیس دولت امری متداول است.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی انحلال مجلس پیشبینی نشده و عملاً این نهاد غیرقابل انحلال است. در عوض، مجلس علاوه بر اختیارِ رأی عدم اعتماد به عموم وزیران، از قدرت سلب صلاحیت سیاسی شخص رئیسجمهور و عزل او از مقامش نیز برخوردار است.
با این حال، در نزدیک به نیم قرن از عمر نظام پس از انقلاب، سلب صلاحیت سیاسی رئیسجمهور توسط مجلس، فقط یک بار رخ داده و در بقیۀ مواردی که بین دو قوه اختلاف بروز کرده است، رؤسایجمهور بهرغم بسته شدن دستشان، عملاً مجبور به ادامۀ کار در سایۀ تهدید مجلس بودهاند.
ظاهراً از نگاه نظام سیاسی، استعفاء یا برکناری رئیسجمهور به وضعیت بیدولتی و خلأ قدرت منجر میشود و از همین رو به صورت تابو در آمده است.این در حالی است که پیمودن دو جهت و مسیر متفاوت از سوی دو قوۀ مقننه و مجریه، نخستین پیامدش ناکارآمدی کابینه و قفل شدن مدیریت کشور و تراکم بحرانهای جامعه است. حجم مشکلات ناشی از این وضعیت در کشور ما به نقطۀ کمرشکن خود رسیده است و جامعه دیگر تاب آن را ندارد.
با این حساب، در وضعیت کنونی برای رفع تعارض دو قوه فقط سه راه وجود دارد؛ اول اینکه مجلس منحل و انتخابات تازهای برگزار شود. این راه برای گشایش در کشور بسیار سودمند اما به لحاظ قانونی مسیرش بسته است؛ مگر آنکه «مصلحت نظام» آن را اقتضاء کند که در شرایط حاضر ظاهراً چنین اقتضایی از سوی نهادهای اصلی احساس نمیشود.
راه دوم این است که کابینه به طور کامل تسلیم مجلس شود که در این صورت، اعتبار رئیسجمهور و همکارانش در بین رأیدهندگان به او از هر جهت از بین میرود. علاوه بر این هیچ کابینهای در جهان یافت نمیشود که بخواهد در خدمت سیاست جناح رقیب خود باشد و کاری را به انجام برساند که آن را از هر جهت مضر و مخرب به حال مملکت تشخیص میدهد.
راه سوم هم سلب صلاحیت سیاسی رئیسجمهور از سوی مجلس و یا استعفای داوطلبانۀ اوست. این هم که به تابو تبدیل شده و شانس عملی شدن ندارد؛ مگر آنکه رئیسجمهور بهرغم هزینههای شخصی آن، بر استعفاء اصرار ورزد.
با این وضع بنبستی پدید آمده است که انتظار میرود مسببان آن توضیح دهند که راه گشودن آن چیست و میخواهند چه کنند؟
منبع: هم میهن
لینک کوتاه خبر:
http://jaryaneno.ir/?p=61607
عرفان قورچیبیگی، چهرهای برجسته در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ایران
پزشکیان: امروز با کمآبی شدید مواجه هستیم
عارف: گزینه وزارت اقتصاد بعد از تعطیلات نوروز معرفی میشود
دبیری: به معاون پارلمانی ربطی ندارد که جلوی استیضاح را بگیرد
برای ثبت در تاریخ
خرید نوروزی در بازار تجریش
پزشکیان: امروز با کمآبی شدید مواجه هستیم
عارف: گزینه وزارت اقتصاد بعد از تعطیلات نوروز معرفی میشود
دبیری: به معاون پارلمانی ربطی ندارد که جلوی استیضاح را بگیرد
برای ثبت در تاریخ
خرید نوروزی در بازار تجریش
ظریف: هیچ اطلاعی از محتوای نامه ترامپ ندارم
ناگفته های روحانی از پیغام های ترامپ برای ملاقات/ سال۹۸ دنبال کودتا علیه دولت بودند
گزافه گویی ترامپ علیه ایران/ هر گلولهای که توسط حوثیها شلیک شود، تهران مسئول است
نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل در پی تهدید ترامپ/ هرگونه اقدام تجاوزکارانه، پیامدهای وخیمی دارد
آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم و احتمال سرایت به بخش ایرانی
هشدار وقوع تصادفات در تعطیلات نوروزی
سقوط یک هواپیمای آموزشی در چالوس
۵۱۰ سایت غیرمجاز فروش بلیط هواپیما مسدود شد
نظر سینا مهراد درباره شادمهر عقیلی
خاطره جالب حقیقی از بازی ایران و آرژانتین
گلزار: ۲۴ سال است روی بیلبوردها هستم
مقتدی صدر: تشدید اختلافات مذهبی منطقه را تهدید میکند
ویل اسمیت به دنیای موسیقی بازگشت
مصطفی زمانی در پشت صحنه «شهرزاد» چه کار می کرد؟
حکم پرونده قتل دانشجوی دانشگاه تهران صادر شد
کشف بیش از ۸ میلیون موادمحترقه و دستگیری ۲۸۳ نفر در تهران
ورزشکار معروف توله شیر را به محیط زیست تحویل داد
من را با بیاحترامی از سریال «پایتخت» کنار گذاشتند!
امیریفر: وزارت کشور جلوی تجمعات تندروها را بگیرد
فلاحت پیشه: ایران باید در مسائل هستهای موضع مستقل بگیرد
انصارالله یمن با ۱۸ موشک ناو «یو اس اس ترومن» هدف قرار داد
پزشکیان: استفاده از پنلهای خورشیدی در ادارات الزامی میشود
قیمت شیرینی شب عید تغییر نمیکند
دستمزد ۱۴۰۴ کارگران از قیمت دلار عقب ماند
فاضل میبدی: خودسرها حتما از جایی دستور می گیرند
آملی لاریجانی: مجلس مصوبهای در مورد FATF نداشته که مجمع ورود کند
افشاگری نبویان از عناصر پشتپرده تجمعات جلوی مجلس/ ابلاغ قانون حجاب به مصلحت نیست
ویل اسمیت به دنیای موسیقی بازگشت
FATF اولین چراغ سبز را گرفت
پزشکیان: استفاده از پنلهای خورشیدی در ادارات الزامی میشود
فروش متری مسکن غیرقانونی نیست
لیست نهایی تیم ملی اعلام شد
با آخرین کنسرتهای پایان سال همراه شوید!
ورزشکار معروف توله شیر را به محیط زیست تحویل داد
حصر مهدی کروبی رفع شد
ترامپ: سهشنبه با «پوتین» گفتگو می کنم
اسامی مدیران بانکی متهم در پرونده چای دبش اعلام شد
واعظی: آمریکا دنبال حل اختلاف هسته ای با ایران است
واکنش فرمانده کل سپاه به ادعای آمریکا/ایران برای یمن تصمیمگیری نمیکند
آغاز به کار رزمایش ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ با پویش نه به تصادف
پزشکیان: در تهران ناترازی آب داریم/ امروز با رهبری دیدار دارم
نیویورکتایمز: ترامپ مانع ورود ایرانیها به آمریکا می شود؟
انصارالله یمن با ۱۸ موشک ناو «یو اس اس ترومن» هدف قرار داد
کدی که لاریجانی درباره مذاکره با آمریکا داد
محسن هاشمی: کشور نیاز به عقلانیت دارد
عارف:در زمینه هستهای از کسی دستور نمیگیریم
وزیر نفت: مشکلی در تامین بنزین سفرهای نوروزی وجود ندارد
۵۱۰ سایت غیرمجاز فروش بلیط هواپیما مسدود شد
قائمپناه: از رفتن ظریف ناراحتیم
من را با بیاحترامی از سریال «پایتخت» کنار گذاشتند!
روزنامه اصولگرا: رفتارهای ثابتی دعوت عمومی به بیقانونی است
محقق داماد: مگر هر واجبی باید در قانون بیاید؟
علت سانسور بازپخش سریال بزنگاه چه بود؟
انتقاد شدید آیت الله نوری همدانی از رسانه ملی/ به مسؤل صداوسیما وقت ندادم
عرضه روزانه ۲۰۰۰ تن مرغ گرم در تهران
تصویر روز:
خرید نوروزی در بازار تجریش
دیدنی ها
نظر سینا مهراد درباره شادمهر عقیلی
خاطره جالب حقیقی از بازی ایران و آرژانتین
گلزار: ۲۴ سال است روی بیلبوردها هستم
گل عجیبی که عادل زد!
واکنش ترامپ به لحظه برخورد میکروفن یک خبرنگار به صورتش
صحبتهای جالب یک روحانی در تلویزیون
بنر لعنت بر ساسی مانکن جلوی در یک مسجد!
هرکدام از بازیگران شبیه چه غذایی هستند؟
ظریف: ما ترامپ را شکست دادیم
کینه با ربنای شجریان در صداوسیما