بررسی آمار منتشر شده روی کدال نشان میدهد که قیمت تمامشده هر لیتر گازوئیل بین ۱۷ تا ۲۱ هزار تومان است و دولت یارانه بابت ارزانی سوخت روزانه حدود ۲همت یارانه برای گازوئیل پرداخت میکند.
به گزارش جریان نو؛ فرشته بهداد روزنامه نگار نوشت:
قیمت سوخت یکی از چالشهای دولتهاست که تغییر آن همواره مورد انتقاد بوده، عدهای براین باورند که پرداخت یارانه سنگین به سوخت و پایین بودن نرخ بنزین و گازوئیل نسبت به قیمت واقعی قاچاق را به صرفه کرده، عده دیگری معتقدند که افزایش قیمت سوخت بر معیشت افراد تاثیر میگذارد. با این حال پرداخت یارانه به سوخت بار سنگینی بر دوش دولت میگذارد.
آمار منتشر شده در کدال نشان میدهد که قیمت گازوئیل بین ۱۵تا ۱۷هزار تومان است و طبق همین دادهها دولت در سال گذشته ۱۲۶۴همت یارانه گازوئیل پرداخت کرده است. آمار رسمی نشان میدهد که در سال گذشته دولت، ۲۵ همت گازوئیل به مردم فروخته و حدود ۷۰۷ همت نیز برای گازوئیل هزینه کرده است.
اختلاف فاحش قیمت گازوئیل با یارانه دولتی به صورت مستقیم بر منابع دولت تاثیر میگذارد. همچنین بررسیهای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نشان میدهد که قیمت واقعی گازوئیل ۱۹سنت و برابر با ۱۵ هزار تومان و در ایران ۱.۱ سنت است. با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت دولت به ازای هر یک لیتر گازوئیل ۱۴هزار و ۷۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت میکند.
آمار وزارت نفت حاکی از آن است که روزانه ۱۲۰میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف میشود که با احتساب ۱۴هزار و ۷۰۰ تومان یارانه برای هر لیتر گازوئیل میتوان گفت که یارانه بخش گازوئیل در روز نزدیک به ۲همت است. ارزانی قیمت سوخت به خصوص گازوئیل در کشور به یکی از دلایل اصلی قاچاق تبدیل شده است. برای مثال هر لیتر گازوئیل در ترکیه ۱۴۶ برابر ایران قیمت دارد. قیمت هر لیتر گازوئیل در پاکستان نیز ۲۸ هزار و ۷۵۴ تومان است که ۹۵ برابر قیمت گازوئیل در ایران است.
باتوجه به اینکه قیمت گازوئیل در کشورمان حدود ۱۴سنت پایینتر از نرخ جهانی است میتوان گفت که گازوئیل ایرانی ۱۲۷برابر ارزانتر از متوسط جهانی بوده و همین موضوع صرفه اقتصادی قاچاق را بالا میبرد.