در هالیوود به اندازه رشد کیفیت محصول سعی میکنند مخاطب را با ارائه بسته های مختلف حمایتی ترغیب کنند به تماشای فیلم، مثلا پخش کننده ها با راه اندازی باشگاه مخاطبان، تخفیفات دائمی به آنها میدهند تا مخاطب واقعا حس کند حق با اوست؛ اینکه پلتفرم نماوا در بحث کاهش هزینه اشتراک طرفِ مخاطب را گرفته میتواند الگویی درست از هالیوود باشد.
به گزارش جریان نو، سیدرضا اورنگ منتقد و مدرس سینما با بیان مطلب فوق اظهار داشت: هالیوود مرکز سینمای جهان و به نوعی حاکم آن است. بسیاری می پندارند فقط سرمایه کلان و سخت افزار فنی و به روز است که باعث شده هالیوود قله نشین شود،اما این گونه نیست. اینکه هالیوود تمام ابزار لازم را در اختیار دارد انکار ناپذیر است،اما مگر دیگر کشورهای صاحب سینما به آنها دسترسی ندارند؟حتما داشته و دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه جمع کثیری از منتقدان،فیلمسازان و تهیه کنندگان ایرانی به کلیدی ترین فاکتور موفقیت هالیوود پی نبرده و شاید پی نبرند. رمز پیروزی و قدرت هالیوود در یک چیز خلاصه شده است: “احترام کامل به مخاطب”. از همان سالهای ابتدایی که سینما به یمن حضور سرمایه گذاران رو به پیشرفت و حرفه ای شدن نهاد،یک شعار ملاک هالیوود قرار گرفت:همیشه و در همه حال حق با مخاطب است. این نمایانگر این است که آنها به خوبی درک و فهم کرده بودند که بدون مخاطب سینمایی هم وجود نخواهد داشت.
اورنگ افزود: متاسفانه در سینمای ایران هرگز به این مهم اهمیت داده نشده یا بسیاربسیار کم توجه شده است.به همین دلیل سینمای ما با هالیوود چندین سال نوری فاصله دارد! کمپانی های معظم هالیوود برنامه های خود را مطابق سلیقه مخاطبان و خواسته های آنان طراحی کرده و می کنند. بعد از اینکه در آمریکا تلویزیون کابلی و سپس شبکه خانگی راه اندازی و فراگیر شد،همچنان شعار همیشه و در همه حال حق با مخاطب است را مد نظر قرار داده و می دهند.
او تاکید کرد: سینمای ایران و شبکه خانگی چنین هدفی را دنبال نکرده و شاید نکنند.البته استثنائاتی وجود دارد که باید بیشتر گردد. غالبا در سینما و تئاتر و کنسرت های ایران،بدون اینکه به جیب مخاطب توجه داشته باشند،به جای آنکه برنامه ای طراحی و پیاده کنند که کمترین فشار به مخاطب وارد آید،بدون تامل قیمت بلیت را افزایش می دهند! هم قیمت بلیت را افزایش داده،هم از کیفیت کاسته و هم حق انتخاب کامل به مخاطبان نمی دهند.این مهم شامل برخی پلتفرم ها نیز شده و می شود که باعث فراری شدن مخاطب و ریزش آن ها شده و می شود.
این کارشناس سینما ادامه داد: اخیرا دیدیم که در شبکه خانگی،پلتفرم نماوا با نگاهی حرفه ای،به مخاطب احترام گذاشته و نه تنها بهای اشتراک ماهانه خود را افزایش نداده،بلکه نسبت به دیگر پلتفرم های فعال،کاهش بهای چشمگیری نیز داشته است. این نشان دهنده این مهم است که مدیران این پلتفرم لااقل شعار هالیوود،یعنی همیشه و در همه حال حق با مخاطب است را هدف خویش قرار داده اند.
او خاطرنشان ساخت: سردمداران عرصه سینما اخیرا نیز بلیت سینماها را تا صدهزارتومان بالا برده اند.یعنی مخاطب برای دیدن تنها یک فیلم،باید چنین مبلغی را پرداخت کند! مطمئنا اقشار ضعیف جامعه توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند.به همین دلیل بخش اعظمی از مخاطبان دیگر پای خود را به سالن های سینما نگذاشته و نخواهند گذاشت. این در حالی است که اشتراک ماهانه پلتفرم نماوا بدون تخفیف ۹۶ هزارتومان است،یعنی چهارهزار تومان کمتر از یک بلیت سینما!
این منتقد قدیمی گفت: شاید به ظاهر از درآمد پلتفرم نماوا کم شود،اما سود واقعی آن در جذب حداکثری مخاطب است.این یعنی گرفتن کلید موفقیت در دست. مخاطبی که با خیال راحت،در خانه امن و با آرامش کامل می تواند با اشتراک ماهانه تنها ۹۶ هزارتومان چندین فیلم و سریال جذاب را در پلتفرم نماوا،آن هم به انتخاب خود تماشا کند،چرا باید صدهزار تومان پول بابت فقط یک سانس سینما بدهد؟! یا چرا بلیت ۴۰۰ هزار تومانی تئاتر بخرد یا یکی دو میلیون پول بلیت کنسرت دهد؟
اورنگ اظهار داشت: مخاطب در سینمای ایران حق انتخاب آنچنانی ندارد و باید از بین چند فیلم معدود،به اجبار یکی را برگزیند،اما در پلتفرم نماوا این امکان را دارد که در طول یک ماه از بین ده ها فیلم و سریال،آنچه را که با سلیقه اش مطابقست برگزیند و به تماشا بنشیند. امیدواریم سینمای ایران و دیگر پلتفرم ها نیز راهی را که نماوا در پیش گرفته،در پیش بگیرند تا هم مخاطبان راضی باشند و هم تعدادشان روز به روز افزایش یابد. نگاهی به اشتراک ماهانه پلتفرم های فعال نشان می دهد که اختلاف قیمت از کجا تا کجاست چون برخی اشتراک ماهانه را تا نزدیک ۲۰۰هزار تومان رسانده اند ولی اشتراک نماوا حدود شصت هزارتومان پایین تر از پلتفرم های دیگر است که اختلافی قابل تامل و توجه است.
این منتقد ابراز امیدواری کرد: همان قدر که نیازمند افزایش کیفیت و تنوع محصولات در شبکه خانگی هستیم نیازمند رقابت در ارائه تسهیلات ارزان تر به مخاطبان هم هستیم و مطمئنا راهی که نماوا گشوده میتواند رقابت را بیشتر کند و بقیه پلتفرم ها را به تکاپو بیندازد که بیش از اینها به مخاطبان تخفیف های اقتصادی دهند چون واقعا اگر بخواهیم مردم را به تماشای نسخه های مجاز عادت دهیم یک راه آن همین تعدیل و پایین آوردن هزینه اشتراک در پلتفرمهای فعال است.