مرعشی: رهبری اخیراً درباره مذاکره با آمریکا سخنی نگفته‌اند، وقتی رهبری تصمیم بگیرند، تندرو‌ها هم ساکت می‌شوند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گفت: «برداشت شخصی من این است که هنوز رهبری در فضای....

رهبر

فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گفت: «برداشت شخصی من این است که هنوز رهبری در فضای جدید اظهارنظر روشنی نداشته‌اند. برای آگاهی از اینکه سیاست نظام به چه سمت و سویی می‌رود، باید منتظر اظهارنظر ایشان باشیم. ایشان این هفته احتمالاً صحبتی در این زمینه خواهند داشت.»

به گزارش جریان نو؛ سیدحسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی نوشت:

برداشت شخصی من این است که هنوز رهبری در فضای جدید اظهارنظر روشنی نداشته‌اند. برای آگاهی از اینکه سیاست نظام به چه سمت و سویی می‌رود، باید منتظر اظهارنظر ایشان باشیم. ایشان این هفته احتمالا صحبتی در این زمینه خواهند داشت.

مرعشی به یکی از مشکلات عدیده برجام نیز اشاره کرده و معتقد است در شرایطی که برای امضای برجام اوباما و کری، نقش محوری را ایفا کردند، ایران منافع ناشی از برجام را با اروپا، چین و روسیه تقسیم کرد و سهمی برای امریکا در نظر نگرفت. شکافی که باعث شد ترامپ به بهانه آن از برجام خارج شده و آن را از درجه اعتبار خارج سازد. مبتنی با این تجربیات است که مرعشی به دولت پزشکیان توصیه می‌کند توافقات احتمالی با امریکا را مبتنی بر مسائل اقتصادی شکل بدهد تا هر توافقی از پایداری قابل توجه برخوردار باشد.

آنچه اتفاق افتاده، اظهارنظر‌های شخصی سیاستمداران ایرانی است که همگی علاقه‌مندند ایران وارد چالش تازه‌ای نشود. آقای رییس‌جمهور هم در گفت‌و‌گو با شبکه NBC موضع معقولی اتخاذ کردند. ایران هرگز گام نخست برای چالش با امریکا را برنداشته و این امریکایی‌ها بوده‌اند که از برجام خارج شده‌اند.

حرف آقای پزشکیان در گفت‌و‌گو با شبکه امریکایی این است که ایران مشکلی برای گفت‌و‌گو با امریکا ندارد و این امریکایی‌ها هستند که باید نشان بدهند به نتایج گفت‌و‌گو‌ها متعهد هستند.

مرعشی: معتقدم ایران با عبور از این ظواهر شکلی و کلیشه‌ای باید سعی کند در زمینه‌های محتوایی، تار‌های ارتباطی جدیدی را با امریکا بتند. به اعتقاد من با توجه به این واقعیت که در مناسبات ارتباطی ایران و امریکا مشکلات سیاسی بسیاری وجود دارد، دو کشور باید تلاش کنند زنجیره توافقات احتمالی را حول محور مسائل اقتصادی شکل بدهند.

من جزو گروهی از سیاستمداران ایرانی هستم که معتقدند گفت‌و‌گو‌های با واسطه با امریکایی‌ها، مشکلی از ایران حل نمی‌کند. اگر قرار است گفت‌وگویی اتفاق بیفتد، بهتر است این گفت‌و‌گو‌ها رو در رو و مستقیم باشد. این به عنوان توصیه و پیشنهاد ماست. ضمن اینکه برای دو طرف هم مسائل امنیتی، هم مسائل هسته‌ای و هم مسائل اقتصادی دارای اهمیت است.

در دوره جدید بر اساس آموزه‌هایی که در برجام و پس از برجام داشتیم، ایران باید جدی‌تر در مسائل اقتصادی و فعالیت‌هایی که منافع مشترکی برای دو طرف ایران و امریکا ایجاد می‌کند، ورود کرده و روی این موارد تمرکز کند.

برجام

در زمان برجام گفته می‌شد مقامات امریکایی ازجمله اوباما و جان کری، نقش برجسته‌تری از روسیه و اروپا برای انعقاد و امضای برجام ایفا کردند، اما پس از تصویب برجام ایران به جای همکاری‌های اقتصادی با شرکت‌های امریکایی، با سایر طرف‌های مذاکره کننده در برجام مثل اروپا، چین و حتی روسیه همکاری‌های اقتصادی‌اش را سامان داد و سهم چندانی برای شرکت‌های امریکایی قائل نشد. بهتر است ایران در این دوره، وزن بیشتری به همکاری‌های اقتصادی با امریکا بدهد.

اقتصاد می‌تواند برای دو طرف ایران و امریکا منفعت داشته باشد. حتی اگر مذاکرات دو طرف منجر به توافق سیاسی نشود، توافقات اقتصادی می‌تواند دوره‌ای از همکاری‌ها را شکل بدهد. مشکلات سیاسی ما با امریکا زیاد است و اگر قرار باشد متوقف بر تفاهمات سیاسی شویم، ممکن است توافقات به تاخیر بیفتد. اما اقتصاد می‌تواند منافع دو طرف را محقق کرده و توافق را تسریع کند.

در جمهوری اسلامی تندرو ها همواره حرکت‌های ایذایی داشته‌اند ولی تعیین کننده نبوده‌اند. وقتی رهبری تصمیمی را بگیرند، آنها نیز ساکت می‌شوند. امروز مهم این است که هماهنگی و رابطه جناب آقای پزشکیان با رهبری بسیار خوب و نزدیک است. همکاری و همراهی آقای رییس‌جمهور با سیاست‌های کلی نظام و آوردن قدرت رهبری پشت سر دولت، می‌تواند تحرکات تندرو‌ها و مانع تراشی‌های‌شان را خنثی کند.

به نظر من در این دوره، نزدیکی بسیار خوبی بین آقای رییس‌جمهور و رهبری وجود دارد. از این نزدیکی می‌توان برای اجرای برنامه‌ها و تحقق وعده‌ها استفاده کرد.

FATF

پیوستن به گروه مالی FATF یک امر ضروری است. حتی با کشورهایی، چون چین، امارات و… که مشکلی با ایران ندارند و دوستان ایران تلقی می‌شوند، نمی‌توان روابط اقتصادی و تجاری برقرار کرد. این کشور‌ها به ایران پیام می‌دهند که برای توسعه روابط باید حتما به این گروه مالی بپیوندد. از سوی دیگر عدم پیوستن به این گروه، هزینه‌های بسیاری را بر دوش ایران انداخته است. با FATF نمی‌توان شوخی کرد و ایران حتما باید به آن بپیوندد.

ترامپ یک شخصیت متعارف سیاسی نیست. به لحاظ سیاسی رفتار‌های قابل پیش‌بینی ندارد. هرچند ممکن است از منظری خاص کار کردن با افرادی که بر اساس روش‌های متعارف و کلیشه‌ای عمل نمی‌کنند، دشوار باشد، اما از زاویه دیگر، گفت‌و‌گو و توافق و تحقق منافع ملی با این افراد ساده‌تر از سیاستمداران کلیشه‌ای است. ایران فعلا باید اصل را بر این واقعیت بگذارد که ترامپ ۴ سال رییس‌جمهور امریکا خواهد بود و طوری برنامه‌ریزی کند که آسیب کمتری به کشور برسد.

توصیه‌ام به رییس‌جمهور این است که برای موفقیت در هر پرونده‌ای باید ۳ عنصر با هم ترکیب شوند.

۱) اولین موضوع، اراده رییس‌جمهور برای تحقق یک امر است.

۲) به کارگیری بهترین کارشناسان و مدیران در پیگیری موضوع

۳) جلب رضایت رهبری، مهم است.

درباره اولویت‌ها هم باید بگویم که اولویت ایران روابط خارجی است. به خصوص پس از حوادث اخیر خاورمیانه ایران باید تغییرات سیاسی در خاورمیانه را بدون تعصب‌های خاص به رسمیت شناخته و کاملا در فضا جدید با ابزار دیپلماسی جایگاه ایران را ارتقا بدهد. روابط خارجی باعث ثبات امنیت ایران، شکوفایی اقتصاد و افزایش سرمایه اجتماعی دولت می‌شود. ضمن اینکه نشانه یک پیشرفت مهم در موفقیت‌های دولت است.

در زمان برجام گفته می‌شد مقامات امریکایی از جمله اوباما و جان کری، نقش برجسته‌تری در برجام ایفا کردند، اما پس از تصویب برجام ایران به جای همکاری‌های اقتصادی با شرکت‌های امریکایی، با سایر طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام همکاری‌های اقتصادی‌اش را سامان داد.

طرح دوباره پرونده FATF در مجمع در راستای این واقعیت‌ها عملیاتی شده است. ایران می‌داند که برای بهبود شاخص‌های اقتصادی خود و حضور جدی در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی باید این محدودیت‌ها را رفع کند.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=60798

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید