عضو هیاترئیسه مجلس گفت: مجلس مخالف هرگونه افزایش قیمت بنزین است، زیرا اثرات ناشی از این اقدام باعث افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات میشود و روی زندگی ۸۵ میلیون ایرانی تاثیر میگذارد.
به گزارش جریان نو، در حالی که مسعود پزشکیان، رئیسجمهور و برخی از دیگر مسئولان ارشد دولت از جمله محمدرضا عارف، معاون اول، محمدجعفر قائمپناه، معاون اجرایی رئیسجمهور، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و محسن پاکنژاد، وزیر نفت، در ماههای اخیر اظهارات متعددی را مطرح کردهاند که از آنها بوی گرانی بنزین به مشام میرسد، بررسی آرشیو تصاویر بهجامانده از مناظرهها و سایر برنامههای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که همین شش ماه قبل برگزار شد، نشان میدهد که پزشکیان در آن روزها صراحتا تاکید کرد که بنزین را گران نخواهد کرد.
این در حالی است که علی عبدالعلیزاده، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان روز ۹ تیر در یک نشست خبری اعلام کرد که «افزایش قیمت بنزین را با آرامش جا میاندازیم»، اما پس از جنجالی شدن این اظهارات در فضای رسانهای کشور، مسعود پزشکیان در کسوت یک نامزد ریاست جمهوری روز ۱۱ آذر در مناظرههای مرحله دوم انتخابات تاکید کرد که «خبری را از ما در رسانهها پخش کردهاند که ما بنزین را گران میکنیم. این در حالی است که ما بارها گفتهایم که این کار را نمیکنیم، ولی متاسفانه رسانهها کارهایی میکنند که خبرها را به شکل خاصی درمیآورند. قاطعانه عرض میکنم که ما بدون رضایت مردم هیچ کاری نخواهیم کرد.»
اما با این وجود، مسعود پزشکیان روز ۱۲ آذر البته اینبار در کسوت یک رئیسجمهور، در پاسخ به سوال مجری درباره این که آیا قیمت بنزین افزایش پیدا میکند یا خیر، خاطرنشان کرد که «ناترازی انرژی یک مجموعه است. الان نمیتوانیم پول بازنشستگان، گندمکاران و کارکنان دولت را بدهیم. در مقابل ۴ میلیارد دلار بنزین وارد میکنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم. آیا باید این کار را ادامه دهیم؟ این روند نیاز به درمان دارد. این که این درمان چگونه انجام شود، نیاز به کار کارشناسی دارد. باید با نگاه به معیشت و زندگی مردم مداخلات اقتصادی انجام شود.»
آیا دولت درباره افزایش قیمت بنزین با مردم شفاف نیست؟
اگرچه رئیسجمهور در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود به صورت شفاف اعلام نکرد که قیمت بنزین در آینده نزدیک افزایش پیدا میکند یا خیر، ولی صحبتهای سایر مسئولان ارشد دولت چهاردهم نشان میدهد که گویا گرانی بنزین یکی از اولویتهای مهم دولتمردان است و هر زمان که شرایط فراهم شود، دولت این کار را انجام خواهد داد. در یکی از آخرین اظهار نظرها در این زمینه، محسن پاکنژاد، وزیر نفت روز ۱۴ آذر بیان کرد که «درباره بحث قیمت بنزین باید بعدها تصمیم گرفته شود و پیش از هر اقدامی در این زمینه، مردم را در جریان خواهیم گذاشت.»
البته وزیر نفت نیز مانند مقام بالادستی خود و دیگر مسئولان دولتی، درباره زمان و چگونگی افزایش قیمت بنزین شفافسازی نکرد و اینگونه اظهار نظرها، بخشی از افکار عمومی را به این نتیجه رسانده است که دولت درباره گرانی بنزین با مردم شفاف نیست. در این میان اما عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد یازدهم آذرماه به صورت تلویحی اعلام کرد که دولت چهاردهم، قیمت بنزین را افزایش خواهد داد. او در یک برنامه تلویزیونی در این زمینه گفت که «باید طوری تدبیر شود که منافع افزایش قیمت بنزین به ۵۰ درصد مردمی برسد که فاقد خودرو هستند.»
روز ۱۳ آذر نیز محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس تاکید کرد که «اختیار تعیین قیمت بنزین با دولت است و مجلس در این زمینه ورود نخواهد کرد.» او همچنین در صحبتهای اخیر خود به قاچاق انبوه بنزین نیز اشاره کرده و تاکید داشته است که کاهش آمار قاچاق سوخت میتواند مانع تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین شود. رئیس مجلس در نشست خبری خود در روز ۶ آذر در این زمینه گفت: «دولت و مجلس مساله قاچاق ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت در روز را انکار نمیکند، پس چنین چیزی وجود دارد. این سوختها فقط با دبه و باک و شوتی قاچاق نمیشود. درباره بنزین بنا نیست تصمیمات شوکآور گرفته شود؛ تنها و اولین راه جلوگیری از اصراف بنزین، افزایش قیمت نیست.»
افزایش قیمت بنزین روی زندگی ۸۵ میلیون ایرانی تاثیر میگذارد
مجتبی یوسفی، عضو هیاترئیسه مجلسدر پاسخ به اینکه آیا دولت درباره احتمال افزایش قیمت بنزین با مردم شفاف بوده است یا خیر گفت: اینطور نیست که دولت در این زمینه با مردم شفاف نبوده باشد. تلاش ارکان نظام این بوده است که در همه مسائل با مردم صحبت کنند. مقام معظم رهبری نیز که نقش تکیهگاه کشورمان را دارند و اقتدار ایران با درایت ایشان حاصل شده است، در خیلی از موضاعات با مردم صحبت میکنند. انتظار ما این است که مسئولان دولت نیز قبل از این که هر تصمیمی بگیرند که روی معیشت مردم تاثیر داشته باشد، درباره آن با عموم شهروندان صحبت کنند.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تلاش مجلس بر موفقیت دولت آقای پزشکیان است، زیرا ما موفقیت ایشان را موفقیت نظام میدانیم. مجلس نشان داده است که در صورت ارائه طرحها و لوایح دوفوریتی، برای حل مشکلات اقتصادی مردم در حوزه معیشت، توجه به سفره اقشار ضعیف و متوسط، تسهیل شرایط کسبوکارها و ایجاد اشتغال، با دولت همراه است. اما مجلس مخالف هرگونه افزایش قیمت بنزین است، زیرا اثرات ناشی از این اقدام باعث افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات میشود و روی زندگی ۸۵ میلیون ایرانی تاثیر میگذارد. اگر هم قرار باشد که رئیسجمهور تصمیمی را در این زمینه بگیرد، حتما آن را با مردم در میان خواهد گذاشت و بعید میدانم که تصمیم عجولانهای در این باره گرفته شود.
گرانی سوخت، راهکار مناسبی برای رفع ناترازی و کاهش قاچاق نیست
یوسفی با تاکید بر این که افزایش بهرهوری، یکی از راهکارهای موثر برای رفع ناترازی انرژی در کشور است، عنوان کرد: افزایش بهرهوری حتما میتواند در کاهش ناترازی انرژی به ما کمک کند، اما انجام این راهکار زمانبر است. اگرچه تجربه بسیاری از کشورهای دنیا نشان میدهد که در نهایت ما حتما باید به سمت افزایش بهرهوری پیش برویم و این راهکار بهتر از آن است که به دلیل کمبود سوخت، دائما بخواهیم درباره افزایش قیمت حاملهای انرژی صحبت کنیم. ولی ما در ایران، در سالهای اخیر با گرانی ارز و افزایش قیمت حاملها، سبد خانوار اقشار ضعیف و متوسط را کوچک کردیم و وعده دادیم که به سمت افزایش بهرهوری و کاهش مصرف خواهیم رفت، ولی این کار را انجام ندادیم.
عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقصر محقق نشدن وعده افزایش بهرهوری مردم نیستند که حالا بخواهیم با گران کردن سوخت، هزینههای زندگی آنها را افزایش دهیم. مردم مقصر نیستند که ما خودروهای دارای تکنولوژی دهه ۴۰ و ۵۰ را با قیمت گزاف به آنها میفروشیم که مصرف سوختشان دو برابر خودروهای استاندارد است. مردم مقصر نیستند که مبحث ۱۹ از مقررات ملی ساختمان که مربوط به بهینهسازی و کاهش مصرف انرژی است، به صورت کامل اجرایی نمیشود. مردم مقصر نیستند که وقتی یک بخاری تولید داخل میخرند، میزان هدررفت گاز در آن، ۷ برابر گرمایی است که تولید میکند. مردم مقصر نیستند که حملونقل عمومی در شهرها هنوز به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده است.
وی در ادامه بیان کرد: من هم موافق این صحبت رئیسجمهور هستم که ناترازی انرژی یک مجموعه است و مثالهایی هم که ذکر کردم، نشان میدهد که برای رفع ناترازی انرژی باید مجموعهای از اقدامات انجام شود. اما این مجموعه اقدامات باید در قالب یک طرح یا لایحه جدا از بودجه به مجلس ارائه شود و نمایندگان مردم هم این آمادگی را دارند که طرحها و لوایحی را که میتواند به حل مشکل ناترازی انرژی در کشورمان کمک کند، با فوریت بررسی کند. حتما یکی از اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود نیز کاهش قاچاق سوخت است، اما راهحل این مساله، گران کردن سوخت نیست که باعث میشود هزینههای بیشتری به سفره مردم تحمیل شود.
بانک آینده بهتنهایی ۶۵ هزار میلیارد تومانی پایه پولی را افزایش داد
نماینده اهواز در مجلس همچنین راهکار خود را درباره کاهش قاچاق سوخت بیان کرد و گفت: دولت میتواند بخشنامهای را ابلاغ کند که هرکسی با کارت سوخت بنزین بزند، قیمت بنزین برای او با ۱۰ درصد تخفیف محاسبه شود. در چنین شرایطی، مردم ترغیب میشوند که با کارت سوخت بنزین بزنند و عرضه خارج از شبکه کمتر میشود. اگر دولت همین یک کار را انجام بدهد، بخشی از قاچاق سوخت کاهش مییابد و بعد دولت میتواند با دست بازتری با متخلفان ردهبالای قاچاق سوخت یعنی همان قانوندانان قانونشکن برخورد کند.
وی در پایان تصریح کرد: برخورد دولت با مساله قیمت بنزین و جلوگیری از قاچاق، نباید شبیه برخورد دولتهای قبلی با وامهای خُرد باشد که تا میگفتیم جلوی رشد نقدینگی را بگیرید، جلوی پرداخت وام ازدواج یا وام فرزندآوری یا تسهیلات ودیعه مسکن یا تسهیلات خُرد زیر صد میلیون تومانی که شهروندان برای درمان بیماری خود به آن احتیاج داشتند را میگرفتند. اگر دولت به دنبال کاهش پایه پولی است، با مواردی مثل افزایش ۶۵ هزار میلیارد تومانی پایه پولی فقط توسط یک بانک یعنی بانک آینده برخورد کند که ناشی از پرداخت وامهای کلان توسط این بانک بود که بیش از ۹۰ درصد تسهیلات را به اشخاص حقیقی و حقوقی زیر مجموعه خود پرداخت کرد.دیدهبان ایران