محمد کاسبی در گذشت؛ مرام بچه تهرونی با چاشنی باورهای مذهبی

محمد کاسبی، بازیگر پیشکسوت و محبوب سینما و تلویزیون ایران، پس از روزها بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان....

محمد کاسبی، بازیگر پیشکسوت و محبوب سینما و تلویزیون ایران، پس از روزها بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خاتم‌الانبیا، شامگاه گذشته دار فانی را وداع گفت.

به گزارش جریان نو ، دختر این بازیگر فقید تأکید کرد: کاسبی طی روزهای اخیر به‌دلیل مشکلات قلبی و تنفسی در وضعیت ناپایدار به سر می‌برد و به دستگاه‌های کمکی تنفس متصل شده بود و سرانجام، این هنرمند مردمی و خاطره‌ساز سریال‌هایی چون «خوش‌رکاب»، «سه در چهار» و «دادستان»، چشم از جهان فروبست.

مهرداد خدیر روزنامه نگار در عصر ایران نوشت: شاید برخی تصور کنند محمد کاسبی – بازیگر- که امروز درگذشت ذیل عنوان بازیگران حکومتی قابل تعریف باشد. یا قدری تخفیف دهند و بگویند ایدیولوژیک یا سفارشی اما عنوان “بچه مسلمان” بیشتر او را می‌برازد.

اوایل انقلاب که هنوز اصطلاح حزب‌اللهی باب نشده بود به نیروهای مذهبی می‌گفتند بچه مسلمان. منظور از بچه مسلمان این نبود که مسیحی یا یهودی نیستند بلکه در فضای سیطرۀ گفتمان چپ به این معنی بود که مارکسیست نیستند. کما این که منظور دانشجویان اشغال کنندۀ سفارت آمریکا از کلمۀ مسلمان همین بود که چپ و توده‌‌‌ای و مارکسیست نیستند چون در آن زمان آنان پرچم‌دار مبارزه با امپریالیسم و ضدآمریکایی شناخته می‌شدند.

این توصیفات دربارۀ هنرمندان هم صدق می‌کرد و طبیعی است که در فضای آن دوران در اقلیت بودند و یکی از آنها محمد کاسبی بود که به اتفاق مجید مجیدی به یاری محسن مخملباف شتافتند تا هنر را اسلامی کنند و حاصل فیلمی چون توبه نصوح شد که کاسبی هم در آن بازی کرد. بعدتر در فیلمی که خود مجیدی ساخت (پدر) هم نقش پدر را بازی کرد.

کاسبی به این اعتبار بچه مسلمان بود و حزب‌اللهی به مفهومی که بعدی‌ها از آن مراد داشتند نبود. ظاهر او نیز این گونه بود. ویژگی او برای بچه مسلمان‌های اول انقلاب این بود که هنرهای دراماتیک خوانده بود در حالی که مخملباف قبل از انقلاب پا به سینما نگذاشته بود.

بخشی از اخلاقیات مرحوم کاسبی البته به خاطر دهه دوران کودکی بود. متولدان دهه ۳۰ خود ساخته و با دغدغه‌های اجتماعی بودند. محل تولد – کوچۀ آبشار خیابان ری- هم سبب شده بود با فرهنگ داش‌مشدی‌گری بزرگ شود.

جالب این که استعداد هنری او در کاخ جوانان میدان راه آهن شکوفا شد در حالی که انقلابیون می گفتند کاخ جوانان کاری جز اشاعۀ فساد فحشا بین جوانان ندارد و محمد کاسبی البته در آن زمان نوجوان بود.

او حتی با رفیقان خود هم تفاوت داشت. نه مثل محسن مخملباف از آن طرف بام افتاد هر چند حاضر به بدگویی از او نشد و بعید نیست به چنین دعوتی از جانب کیهان یا صدا و سیما پاسخ منفی داده باشد و نه مانند مجیدی سبک زندگی خود را تغییر داد.

جنس کاسبی با حاتمی کیا هم جور نبود. کاراکتر او همان است که در خوش‌رکاب بازی می‌کند و درست است که باید با توبه نصوح و مرگ دیگری و بایکوت معرفی شود یا با پدر مجید مجیدی وعامه بیشتر او را با خوش رکاب و سه در چهار و صاحب‌دلان می شناسد اما نماد نسلی بود که می‌خواستند فلک را سقف بشکافند و طرحی نو دراندازند و البته می‌دانیم که واقعیت بر آرزو می‌چربد.

برای مرحوم کاسبی احترام قایل بودم اگرچه تعلق خاطری به نوع بازی او نداشتم و هر چند اواخر باب میل بعضی‌ها سخن می‌گفت اما به اندازۀ توان خود کوشید حس و حال اوایل انقلاب را منتقل کند. این که توانست یا نه بحث دیگری است اما در خدمت پروژه های هالیوودی- ارزشی قرار نگرفت که با لعاب ارزش‌ها بو‌دجه‌های کلان گرفتند و مثل خیلی‌ها با انقلابی‌گری و سابقۀ مذهبی کاسبی نکرد.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=66890

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
هیچ محتوایی موجود نیست
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید