به گزارش جریان نو، احسان تقدسی با اعلام اینکه دریافت کرایه نقدی توسط رانندگان تحت هر عنوان ممنوع است، اظهار کرد: به واحدهای نظارتی شرکت واحد تاکید شده تا در صورت اعلام تخلف در این خصوص با فرد خاطی برخورد شود.
وی با اشاره به اینکه در صورت خرابی دستگاه کارتخوان هزینه سفر با اتوبوس رایگان است، ادامه داد: از عموم شهروندان درخواست میکنیم با توجه به ممنوعیت پرداخت نقدی به رانندگان، برای سوار شدن در اتوبوس از پرداخت وجه نقد تحت هر عنوان خودداری کرده و صرفاً از کارت بلیت استفاده کنند.
سخنگوی شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه با همکاری سازمان فاوای شهرداری تهران، دستگاههای جدید کارتخوان در ایستگاهها و اتوبوسها در حال نصب است، افزود: شهروندان گرامی میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از طریق سامانههای ۱۳۷ پلاس و یا کد دستوری #۲۲*۱۳۷* اطلاعات سفر و شماره اتوبوس را اعلام تا پیگیری لازم از سوی همکاران ما در اتوبوسرانی صورت پذیرد.
به گزارش تسنیم، از اوایل دهه ۹۰ تاکنون یکی از توصیهها و تأکیدات مسئولان شهری به شهروندان پرهیز از پرداخت وجه نقد به عنوان کرایه اتوبوس به رانندگان بوده است؛ نخستین بار در سال ۱۳۹۳ یکی از مسئولان وقت شهرداری تهران اعلام کرد که چنانچه دستگاه کارتخوان اتوبوسی به هر دلیلی عمل نکرد، مسافران میتوانند به صورت رایگان از اتوبوس استفاده کنند.
وی همچنین گفت: هیچ یک از اتوبوسهای که مجهز به دستگاه کارتخوان هستند مجاز به دریافت وجه نقد در خطوط نیستند؛ اگر شهروندی تخلفی را در خطوط اتوبوسرانی مشاهده کرد و رانندگان اقدام به دریافت پول نقد و کرایه کردند، میتواند با ارائه شماره اتوبوس به سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ مراتب را گزارش کرده و پیگیر تخلف اتوبوس شود.
محمد ترفع؛ مدیرعامل اسبق شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که دریافت کرایه نقدی توسط رانندگان بخش عمومی چه در خطوط روزانه و چه در خطوط شبانه و تندرو تحت هر عنوان ممنوع است.
وی همچنین اعلام کرد که دریافت وجه نقد از سوی راننده به هر دلیل مجاز نیست و حوزه بازرسی شرکت واحد مأمور شده تا به صورت ویژه و به طور شبانهروزی بر این موضوع نظارت کرده و با متخلفان برخورد کند.
علیرغم تأکیدات مسئولان شهری بر این موضوع، شواهد نشان میدهد که پرداخت وجه نقد از سوی مسافران و در برخی اتوبوسها نهتنها در این سالها همواره انجام شده است بلکه برخورد سختگیرانهای هم با رانندگان اتوبوسی که اقدام به این کار میکنند صورت نگرفته است؛ البته بخشی از این امر میتواند مربوط به میزان مشارکت شهروندان در معرفی و گزارش رانندگان متخلف باشد اما در صورت انجام بازرسیهای شرکت واحد به نظر میرسد لازم است برخورد سختگیرانهای با این دسته از رانندگان وجود داشته باشد تا از تداوم این روند جلوگیری شود.
منبع، تسنیم