متأسفانه بازشکافی این پدیده در جامعۀ ما هنوز نوعی تابوست. تا این تابو پابرجا باشد نمیتوان دلایل این سطح از ناهنجاری از جمله خشونتهای بیسابقۀ رایج را ریشهیابی و علاج کرد.
به گزارش جریان نو، احمد زیدآبادی، نویسنده و روزنامه نگار در یادداشتی در روزنامه هم میهن درباره خشونت کلامی و رفتاری در جامعۀ ایران نوشت: برای دریافت سطح «خشونت» در یک جامعه، دسترسی به آمارهایی که بعضاً غیرقابل راستیآزماییاند و اغلب هم مهر «محرمانه» میخورند، خیلی مورد نیاز نیست. فقط کافی است در هر محله و کوی و کوچه و خیابان و محیط کار و زندگی و تحصیل خود، اطراف را بپائیم و نوع کنش «شهروندان» را دریابیم!
کسی که تصور یا ادعا میکند رفتار ما ایرانیان در محیطهای بسته یا باز، کم و بیش در حد نرمهای معمول در دیگر جوامع است، یا روابط اجتماعی خود را قطع کرده و در لاک خود به سر میبرد و یا اینکه اذعان به ناهنجاریهای رفتاری در جامعه را مغایر حفظ موقعیت و منافع خود میبیند!
واقعیت این است که نزاعهای کلامی، بیاحترامی، بیادبی، فحاشی، برخوردهای فیزیکی، کتککاری و زد و خوردهای خشونتبارِ منجر به جرح و قتل، در سطوح مختلف جامعه از حد معمول و طبیعی خود بسیار فراتر رفته است و این، بسیاری از مردمی را که خواهان آرامش و احترام و رعایت یکدیگرند، به شدیدترین وجه ممکن نگران و افسرده کرده است.
در خیابان گاه یک نگاه ناخواسته، واکنش هیستریک و عصبی فردی را به دنبال دارد و گاه یک احترام ساده، چشم افراد را از تعجب چنان گشاد میکند که گویی طرفشان از سیارهای دیگر پا به این کرۀ خاکی گذاشته است!
میتوان فشار روزافزون زندگی از تنگی معیشت و عدم کفاف درآمد و سررسیدن اقساط و عقب افتادن کرایۀ منزل و مغازه و ترافیک سرسامآور و هوای اغلب آلوده و بیثباتی قیمتها و فساد اداری و نابرابری و تبعیض و ترس از آینده و دهها مورد از این قبیل را دلیل عصبانیت افراد و تحریک آنها به کنش خشونتآمیز برشمرد اما همۀ اینها فقط یک روی ماجرا به نظر میرسند.
روی دیگر ماجرا این است که در جامعۀ ایرانی یک امر «بسیار خاص» در سالهای اخیر بینهایت آسیب دیده است و آن جوهر اخلاقی مبتنی بر نوعی جهاننگری متافیزیکی است که بازتولیدکنندۀ تواضع، احترام، ادب، انصاف، رعایت، مهربانی، بخشش، بزرگواری، صبوری، کمک و دلسوزی به همنوع و هموطن و همکیش در طول تاریخ این سرزمین بوده است.
همین جوهر اخلاقی در سطوح فردی و اجتماعی، معمولاً کژتابیهای بعضاً گریزناپذیر سیاست و حکمرانی را تعدیل و تا حدی جبران میکرده و جامعه را در نقطۀ کم و بیش متعادل و متوازن نگه میداشته است.
در دهههای چهل و پنجاه خورشیدی، میل به تسرّی این جوهر اخلاقی به امر سیاست و حکمرانی، انگیزۀ بسیاری از روشنفکران و اهل حوزه برای مبارزه با سلطنت پهلوی شد و قسمی از ترکیب و اینهمانی آن دو را رقم زد. بدین ترتیب، آن جوهر اخلاقی از سطح فرد و جامعه به سطح دولت و حکومت کشیده شد ولی ناخواسته به مسلخگاه خود رفت.
در دنیای متجدد برای کنترل مفاسد قدرت و سیاست تلاش شده است تا دیوانسالاری را شفاف و پاسخگو و متکی به آراء عمومی کنند. به میزانی که این سازوکار در یک جامعه کارآمد باشد، به همان میزان از مفسدهانگیری قدرتِ دولت هم کاسته میشود. این خود زمینهساز تعادل رفتاری مردم و بازداشتن آنان از خشم و خشونتهای مهارناپذیر است.
در این میان اما ادغامِ دستگاه متافیزیکی حافظ نظم اخلاقی جامعه در سازمان دولت و حکومت به قصد کنترل مفاسد قدرت، میتواند به نتیجۀ معکوس بیانجامد؛ بهگونهای که جوهر اخلاقی را در خدمت قدرت درآورد و بدینوسیله آن را فاقد معنا و اعتبار مرسوم آن کند. با بیاعتبار شدن آن جوهر و نظام اخلاقی، دیگر همۀ آن فضائلی که رفتار فردی و اجتماعی را نظم و سامان میداد و متوازن و متعادل میکرد رنگ میبازد و راه بر «هر کاری مجاز است» هموار میشود!
این پدیدهای بینهایت سهمگین است. متأسفانه بازشکافی این پدیده در جامعۀ ما هنوز نوعی تابوست. تا این تابو پابرجا باشد نمیتوان دلایل این سطح از ناهنجاری از جمله خشونتهای بیسابقۀ رایج را ریشهیابی و علاج کرد. برای عبور از این وضعیت، یک رستاخیز اخلاقی ملی مورد نیاز است اما آن هم در گرو بازاندیشی انتقادی عمیق در بینشی است که مسبب این وضعیت شده است.
جوهری که آسیب دید!
متأسفانه بازشکافی این پدیده در جامعۀ ما هنوز نوعی تابوست. تا این تابو پابرجا باشد نمیتوان دلایل این سطح از....
متأسفانه بازشکافی این پدیده در جامعۀ ما هنوز نوعی تابوست. تا این تابو پابرجا باشد نمیتوان دلایل این سطح از ناهنجاری از جمله خشونتهای بیسابقۀ رایج را ریشهیابی و علاج کرد.
به گزارش جریان نو، احمد زیدآبادی، نویسنده و روزنامه نگار در یادداشتی در روزنامه هم میهن درباره خشونت کلامی و رفتاری در جامعۀ ایران نوشت: برای دریافت سطح «خشونت» در یک جامعه، دسترسی به آمارهایی که بعضاً غیرقابل راستیآزماییاند و اغلب هم مهر «محرمانه» میخورند، خیلی مورد نیاز نیست. فقط کافی است در هر محله و کوی و کوچه و خیابان و محیط کار و زندگی و تحصیل خود، اطراف را بپائیم و نوع کنش «شهروندان» را دریابیم!
کسی که تصور یا ادعا میکند رفتار ما ایرانیان در محیطهای بسته یا باز، کم و بیش در حد نرمهای معمول در دیگر جوامع است، یا روابط اجتماعی خود را قطع کرده و در لاک خود به سر میبرد و یا اینکه اذعان به ناهنجاریهای رفتاری در جامعه را مغایر حفظ موقعیت و منافع خود میبیند!
واقعیت این است که نزاعهای کلامی، بیاحترامی، بیادبی، فحاشی، برخوردهای فیزیکی، کتککاری و زد و خوردهای خشونتبارِ منجر به جرح و قتل، در سطوح مختلف جامعه از حد معمول و طبیعی خود بسیار فراتر رفته است و این، بسیاری از مردمی را که خواهان آرامش و احترام و رعایت یکدیگرند، به شدیدترین وجه ممکن نگران و افسرده کرده است.
در خیابان گاه یک نگاه ناخواسته، واکنش هیستریک و عصبی فردی را به دنبال دارد و گاه یک احترام ساده، چشم افراد را از تعجب چنان گشاد میکند که گویی طرفشان از سیارهای دیگر پا به این کرۀ خاکی گذاشته است!
میتوان فشار روزافزون زندگی از تنگی معیشت و عدم کفاف درآمد و سررسیدن اقساط و عقب افتادن کرایۀ منزل و مغازه و ترافیک سرسامآور و هوای اغلب آلوده و بیثباتی قیمتها و فساد اداری و نابرابری و تبعیض و ترس از آینده و دهها مورد از این قبیل را دلیل عصبانیت افراد و تحریک آنها به کنش خشونتآمیز برشمرد اما همۀ اینها فقط یک روی ماجرا به نظر میرسند.
روی دیگر ماجرا این است که در جامعۀ ایرانی یک امر «بسیار خاص» در سالهای اخیر بینهایت آسیب دیده است و آن جوهر اخلاقی مبتنی بر نوعی جهاننگری متافیزیکی است که بازتولیدکنندۀ تواضع، احترام، ادب، انصاف، رعایت، مهربانی، بخشش، بزرگواری، صبوری، کمک و دلسوزی به همنوع و هموطن و همکیش در طول تاریخ این سرزمین بوده است.
همین جوهر اخلاقی در سطوح فردی و اجتماعی، معمولاً کژتابیهای بعضاً گریزناپذیر سیاست و حکمرانی را تعدیل و تا حدی جبران میکرده و جامعه را در نقطۀ کم و بیش متعادل و متوازن نگه میداشته است.
در دهههای چهل و پنجاه خورشیدی، میل به تسرّی این جوهر اخلاقی به امر سیاست و حکمرانی، انگیزۀ بسیاری از روشنفکران و اهل حوزه برای مبارزه با سلطنت پهلوی شد و قسمی از ترکیب و اینهمانی آن دو را رقم زد. بدین ترتیب، آن جوهر اخلاقی از سطح فرد و جامعه به سطح دولت و حکومت کشیده شد ولی ناخواسته به مسلخگاه خود رفت.
در دنیای متجدد برای کنترل مفاسد قدرت و سیاست تلاش شده است تا دیوانسالاری را شفاف و پاسخگو و متکی به آراء عمومی کنند. به میزانی که این سازوکار در یک جامعه کارآمد باشد، به همان میزان از مفسدهانگیری قدرتِ دولت هم کاسته میشود. این خود زمینهساز تعادل رفتاری مردم و بازداشتن آنان از خشم و خشونتهای مهارناپذیر است.
در این میان اما ادغامِ دستگاه متافیزیکی حافظ نظم اخلاقی جامعه در سازمان دولت و حکومت به قصد کنترل مفاسد قدرت، میتواند به نتیجۀ معکوس بیانجامد؛ بهگونهای که جوهر اخلاقی را در خدمت قدرت درآورد و بدینوسیله آن را فاقد معنا و اعتبار مرسوم آن کند. با بیاعتبار شدن آن جوهر و نظام اخلاقی، دیگر همۀ آن فضائلی که رفتار فردی و اجتماعی را نظم و سامان میداد و متوازن و متعادل میکرد رنگ میبازد و راه بر «هر کاری مجاز است» هموار میشود!
این پدیدهای بینهایت سهمگین است. متأسفانه بازشکافی این پدیده در جامعۀ ما هنوز نوعی تابوست. تا این تابو پابرجا باشد نمیتوان دلایل این سطح از ناهنجاری از جمله خشونتهای بیسابقۀ رایج را ریشهیابی و علاج کرد. برای عبور از این وضعیت، یک رستاخیز اخلاقی ملی مورد نیاز است اما آن هم در گرو بازاندیشی انتقادی عمیق در بینشی است که مسبب این وضعیت شده است.
لینک کوتاه خبر:
http://jaryaneno.ir/?p=64592
راهپیمایی کیلومتری غدیر در تهران
موسویان: ایالات متحده و ناتو اشتباه بزرگی کردند
جزییات انفجار بامداد شنبه در فرودگاه مهرآباد
بقائی: تصمیم تهران برای حضور در دور بعدی مذاکرات مشخص نیست
یک مقام ایرانی: حملات علیه اسرائیل تشدید خواهد شد
اصابت پهپادهای آرش ارتش به اهداف در سرزمینهای اشغالی
راهپیمایی کیلومتری غدیر در تهران
موسویان: ایالات متحده و ناتو اشتباه بزرگی کردند
جزییات انفجار بامداد شنبه در فرودگاه مهرآباد
بقائی: تصمیم تهران برای حضور در دور بعدی مذاکرات مشخص نیست
یک مقام ایرانی: حملات علیه اسرائیل تشدید خواهد شد
اصابت پهپادهای آرش ارتش به اهداف در سرزمینهای اشغالی
انجام عملیات وعده صادق ۳/ موشکهای ایران به تلآویو و بیتالمقدس اصابت کردند/ ۲ فروند جنگنده اسرائیل منهدم شد
رهبرانقلاب: نیروهای مسلح رژیم رذل صهیونی را بیچاره خواهند کرد
آتشسوزی بزرگ در ساحل هرمزگان/ ۱۰ کشتی تجاری سوختند
اولین واکنش ایران تصویب قطعنامه شورای حکام : یک مرکز جدید غنی سازی در مکانی امن راه اندازی می کنیم
قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران تصویب شد
واکنش عراقچی به خواسته مضحک سه کشور اروپایی
جولان مسافربرهای شخصی در خیابانهای تهران
وزیر دفاع: به همه پایگاههای آمریکا در منطقه دسترسی داریم
انصاری: امیدواریم فرایند تصویب پالرمو درمورد CFT هم طی شود
خبر خوش سخنگوی دولت درباره مرحله سوم کالابرگ
پزشکیان: بودجه دستگاهها طبق کارکرد تخصیص مییابد
افتتاحیه هفته فرهنگی روسیه در ایران
میانجیگری مسکو میان تهران و واشنگتن؛ گره مذاکرات به دست پوتین باز میشود؟
شیخ دستبردار نیست!
رهبر انقلاب: نمایندگان شأن وزین مجلس را حفظ کنند/ از کشور باید صدای واحد بیرون بیاید
نقش ایران در مذاکرات حماس و اسرائیل؟
صدرنشینی ایران با پیروزی پرگل مقابل کره شمالی در آخرین بازی
انتقاد تند مسیح مهاجری از کاظم صدیقی/ بی صداقتی به خرج داد!
مدیرعامل ایرانی شرکت آمریکایی که ترامپ با او شوخی کرد کیست؟
کاپیتان تمدید کرد؛ عالیشاه در پرسپولیس ماندنی شد
اجرای حکم قطع ید ۲ سارق حرفهای در اصفهان
دعوای فرماندار کالیفرنیا و ترامپ بالا گرفت
جفری ساکس: آمریکا در موقعیتی نیست که بخواهد با ایران درگیر شود
اجرای حکم اعدام ۹ تروریست داعشی دستگیر شده در سال ۹۶
انجام عملیات وعده صادق ۳/ موشکهای ایران به تلآویو و بیتالمقدس اصابت کردند/ ۲ فروند جنگنده اسرائیل منهدم شد
رهبرانقلاب: نیروهای مسلح رژیم رذل صهیونی را بیچاره خواهند کرد
اعتراف بهنود به قدرت مذاکره رهبری (فیلم)
صدیقی نماز جمعه نمیرود؟
اعترافات جدید قاتل الهه حسیننژاد : میخواستم خودکشی کنم!
اصابت پهپادهای آرش ارتش به اهداف در سرزمینهای اشغالی
سید علی مدنی زاده کیست؟ (فیلم)
تصویر روز:
راهپیمایی کیلومتری غدیر در تهران
دیدنی ها
اعتراف بهنود به قدرت مذاکره رهبری (فیلم)
سید علی مدنی زاده کیست؟ (فیلم)
کنایه پیمان یوسفی به کنکور بیرانوند!
مدنیزاده: علم اقتصاد شوکدرمانی را تجویز نمیکند
توصیه سید محمد صدر به احمدآقا که نپذیرفت
واکنش جناب خان به قهرمانی پاریس سن ژرمن
صحبت های جالب حامد کاشانی در مورد مذاکرات و صلح
خاطره جالب بهنوش طباطبایی دوران مدرسهاش
چرا مذاکرات هستهای در دولت رئیسی به نتیجه نرسید؟
چرا اصغر فرهادی بدون سانسور اسکار گرفت؟