مهار حریق ایجاد شده در پی یک انفجار مهیب در بندر شهید رجایی به روز سوم رسید. وزش باد اطفا را سخت کرده اما با این وجود ۸۰ درصد آتش خاموش شده است و فعالیت گمرکی انجام می شود.
به گزارش جریان نو ، ظهر شنبه ۶ اردیبهشت انفجاری مهیب در بندر شهید رجایی رخ داد که آتش سوزی گستردهای در پی داشت.
در این حادثه متأسفانه ۴۶ نفر از هموطنانمان جان باختند. به همین دلیل در هرمزگان ۳ روز و به صورت سراسری یک روز عزای عمومی اعلام شد.
شرایط بد جوی ناشی از وزش باد عملیات اطفای حریق را سخت و کند کرده است بطوری که محلهای خاموش شده، بواسطه وزش باد مجدد شعله ور میشوند.
با این وجود، بیش از ۸۰ درصد آتش خاموش شده و فعالیتهای گمرکی بندر نیز انجام میشود.
در پی این حادثه رئیس جمهور، دیروز یکشنبه به بندرعباس رفت و ضمن بازدید از بندر شهید رجایی دستور رسیدگی کارشناسی به حادثه را صادر کرد.
آخرین وضعیت مهار آتش در بندر رجایی
سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور ضمن تشریح آخرین وضعیت مهار آتش در بندر شهید رجایی گفت: آتش در بندر رجایی در اسرع وقت خاموش میشود.
ظفری سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بندر شهید رجایی اظهار داشت: از بعدازظهر روز گذشته به حریق مسلط شدیم و توانستیم حجم آتش را کنترل و مهار کنیم و آتش نشانانی که از استانهای مختلف در محل حضور دارند و عملیات پاکسازی در حال انجام است.
وی افزود: بالگردهای ارتش، هواپیمای سپاه و بالگردهای هلال احمر با آبپاش هوایی عملیات اطفای هوایی را قدرت انجام دادند و بحمدالله در حال حاضر آتش خاموش شده و امیدواریم اگر باد نباشد آتش در اسرع وقت کنترل نهایی شود.
سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور تصریح کرد: نیروهای امدادی در حال جداسازی کانتینرهایی هستند که احتمال آتش سوزی در آنجا وجود دارد و از منطقه خارج میشوند و سایر کانتینرها در حال خنک سازی هستند تا شاهد آتش سوزی مجدد نباشیم.
نیروهای آتش نشانی در کنار عملیات اطفای حریق، کانتینرهایی که احتمال آتش سوزی در آنها وجود را را جدا کرده و به منطقه ای امن منتقل میکنند.
قصور در حادثه انفجار بندر شهید رجایی محرز شد
در همین حال؛ عضو هیئت اعزامی رئیس مجلس به بندر رجایی گفت: شواهد و تصاویر فیلمهای مداربسته و گزارشهایی که از مصدومان نزدیک به حادثه دریافت شده است، نشان میدهد بیکفایتی و سهل انگاری بسیاری در روند بارگیری و دیگر موضوعات بندر شهید رجایی وجود داشته است.
سید مرتضی محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت اعزامی رئیس مجلس به بندرعباس در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ابعاد حادثه انفجار در بندر شهید رجایی عنوان کرد: تیم اعزامی مجلس به بندرعباس، اهمال و قصور جدی را به عنوان دلیل اصلی انفجار در بندر شهید رجایی تشخیص داده است. نبود ساختار درست و عدم کنترل و نظارت بر کالاهای ورودی و خروجی یکی از دلایل مهم در ایجاد این حادثه بوده است. البته این اهمال و نبود نظارت در بنادر دیگر نیز وجود دارد اما در بندر شهید رجایی به میزان قابل توجهی وجود داشته است.
وی ادامه داد: احتمال تعمد و کارخرابی در این حادثه بسیار کم است. شواهد و تصاویر فیلمهای مداربسته و گزارشهایی که از مصدومان نزدیک به حادثه دریافت شده است نشان میدهد بیکفایتی و سهل انگاری بسیاری در روند بارگیری و دیگر موضوعات بندر شهید رجایی وجود داشته است. تخلفات در روند حمل بار به بندر شهید رجایی، دروغ اظهاری و اعلام نکردن محتوای واقعی کانتینرها به عینه در این بندر از سوی مسئولین مربوطه وجود داشته است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یادآور شد: گزارش تیم اعزامی رئیس مجلس به هرمزگان امروز کامل میشود و فردا به آقای قالیباف ارائه خواهد شد. البته اگر زوایای پنهانی این موضوع داشته باشد، مجدد به گزارش اضافه خواهد شد. اینکه این گزارش در صحن مجلس قرائت میشود یانه، به عهده رئیس مجلس خواهد بود، اما قطعا قبلا از ارائه در صحن، رییس مجلس درباره ابعاد حادثه بندر شهید رجایی با نمایندگان به تبادل نظر خواهد پرداخت.
عضو هیئت اعزامی رئیس مجلس به بندر شهید رجایی عنوان کرد: دستگاههای امنیتی و انتظامی در حال بررسی هستند تا اگر حتی یک درصد احتمال خرابکاری وجود داشته است، مسببین آن دستگیر و به سزای اعمال خود برسند. رهبر انقلاب نیز در پیامی که برای حادثه بندر شهید رجایی صادر کردند به برخورد جدی با مسببین این حادثه اشاره کردند. بنابراین حتی اگر پای دستگاههای دولتی و حاکمیتی نیز وجود داشته باشد، نباید عقب نشینی کنیم و به شدت با مسببین حادثه بندرعباس باید برخورد کنیم. چرا که این حادثه اصلا کوچک نبود و هنوز هم مفقودینی وجود دارند که پیدا نشدهاند. خسارات مادی این انفجار نیز حائز اهمیت است. درحال پیگیری هستیم تا دستور رئیس جمهور برای جبران خسارات وارد شده جانی و مادی حتما به سرانجام برسد و به رویه اداری تبدیل نشود.
وی با بیان اینکه «بارها در مجلس فریاد زدیم که انتصابات باید بر اساس شایستگیها و عقلانیت باشد» ابراز عقیده کرد: اما متاسفانه این موضوع در برخی انتصابات از سوی وزیر راه و شهرسازی رعایت نشده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: از مردم میخواهیم تا به پمپاژ رسانهای دشمنان توجه نکنند. دستگاهها نیز قصور خود را گردن یکدیگر نیندازند. از مردم میخواهیم به گزارش رسانههای داخلی و گزارش جامعی که در روزهای آینده منتشر میشود، اعتماد کنند.
هیچ سندی از دخالت عوامل خارجی در حادثه بندر شهید رجایی ارائه نشده است
همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بر اساس شواهد موجود، حادثه بندر شهید رجایی ناشی از ضعف ایمنی داخلی و سوءمدیریت بوده و هیچ سندی مبنی بر دخالت عوامل خارجی تاکنون ارائه نشده است.
علی خضریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه تلخ انفجار در بندر شهید رجایی، بر ضرورت برخورد قاطع با عوامل بروز این فاجعه تأکید کرد و گفت: حادثه انفجار در بندر شهید رجایی یک فاجعه انسانی تلخ بود که ریشه در ضعفهای ساختاری و سوءمدیریت جدی در حوزه بنادر کشور دارد.
خضریان افزود: سالهاست به جای واگذاری پروژههای بندری به بخش خصوصی واقعی، شاهد واگذاری محوطههای حساس به شرکتهای خصولتی هستیم؛ شرکتهایی که متأسفانه فاقد تخصص کافی بوده و پروژهها را بدون رعایت الزامات ایمنی به سایر پیمانکاران واگذار میکنند. نتیجه این ساختار معیوب، بروز فجایعی چون حادثه اخیر بندر شهید رجایی است. در همین خصوص باید نقش شرکت خدمات دریایی و بندری کیهان شیران زرین که از شرکتهای وابسته به شرکت سینا میباشد و گفته میشود به عنوان مسئول ایمنی در بندر شهید رجایی فعالیت میکرده است، مشخص شود.