استراتژی‌های نوین در بازاریابی دیجیتال: از ایمیل تا پوش نوتیفیکیشن

دنیای دیجیتال با سرعتی باورنکردنی در حال تحول است و کسب‌وکارها برای رشد در این محیط رقابتی، نیازمند رویکردهای نوین....

دیجیتال

دنیای دیجیتال با سرعتی باورنکردنی در حال تحول است و کسب‌وکارها برای رشد در این محیط رقابتی، نیازمند رویکردهای نوین و خلاقانه‌ای در بازاریابی هستند. وجود طیف گسترده‌ای از ابزارها و کانال‌ها در بازاریابی دیجیتال، فرصت‌های بی‌نظیری را برای ارتباط موثر و شخصی‌سازی شده با مشتریان فراهم کرده است. در این مقاله، به پرکاربردترین استراتژی‌های نوین بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند جایگاه کسب‌وکار خود را در بازار رشد دهید.

چرا از استراتژی‌های نوین در بازاریابی استفاده کنیم؟

امروزه کسب‌وکارها برای موفقیت و ماندگاری در صنعت، نیازمند به روزرسانی مداوم استراتژی‌های بازاریابی خود بر اساس تغییر رفتار مصرف‌کنندگان هستند. از همین روست که استفاده از استراتژی‌های نوین در بازاریابی دیجیتال نه تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت برای رشد کسب‌وکارها محسوب می‌شود. برخی از مزایای استفاده از استراتژی‌های نوین بازاریابی دیجیتال عبارت‌اند از:

  1. امکان همگام‌سازی نوع بازاریابی با رفتار مشتریان و ایجاد تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده
  2. ایجاد تمایز با رقبا با استفاده از روش‌های نوآورانه
  3. اجرای تبلیغات هدفمند
  4. امکان تعامل با مشتریان و دریافت بازخوردهای آنان
  5. افزایش آگاهی از برند با استفاده از کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال
  6. سنجش دقیق عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی
  7. کم‌هزینه‌تر از روش‌های سنتی بازاریابی
  8. افزایش رضایت مشتری با ارائه تجربه‌های شخصی‌سازی شده و پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان
  9. انعطاف‌پذیری بالا و امکان تغییر سریع استراتژی برای سازگاری با تغییرات بازار

 

انواع استراتژی‌های نوین در بازاریابی دیجیتال

اولین گام برای ایجاد تحول در روش بازاریابی هر کسب‌وکاری، شناخت استراتژی‌های نوین بازاریابی دیجیتال و مزایای هر یک از استراتژی‌هاست، تا بتوانید مناسب‌ترین و بهترین آن‌ها را برای تبلیغات کسب‌وکار خود به کار بگیرید. در ادامه، به تعدادی از متداول‌ترین استراتژی‌‌های نوین در بازاریابی دیجیتال، از ایمیل تا پوش نوتیفیکیشن اشاره می‌کنیم:

۱.    ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، از موثرترین و پرکاربردترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است که امکان برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. با ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی شده، می‌توان مشتریان را از محصولات و خدمات جدید آگاه کرد، آن‌ها را به خرید ترغیب کرد و وفاداری‌شان را افزایش داد. ایمیل مارکتینگ به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ارتباطی مستمر و اختصاصی با مشتریان برقرار کرده و در نهایت شاهد افزایش فروش و رشد کسب‌وکار خود باشند.

مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ

  • قابلیت شخصی‌سازی بر اساس ویژگی‌ها، علایق و رفتار مشتریان
  • امکان سنجش دقیق نتایج
  • افزایش آگاهی از برند
  • تبلیغات هدفمند
  • اتوماسیون و قابلیت ارسال خودکار ایمیل‌ها

۲.    حضور در شبکه‌های اجتماعی

استقبال قابل‌توجه عموم افراد از شبکه‌های اجتماعی مختلف، باعث شده تا با انتخاب شبکه‌های اجتماعی به عنوان کانال بازاریابی دیجیتال بتوانید به مخاطبان زیادی دسترسی داشته باشید، که خود به معنای افزایش آگاهی از برند در سطح گسترده و امکان تبدیل افراد بیشتر به مشتری‌ست. عموماً کسب‌وکارها تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را با ایجاد یک صفحه در اینستاگرام آغاز کرده و کمپین‌های تبلیغاتی گوناگونی را با اینفلوئنسرها اجرا می‌کنند. با این وجود می‌توان از بسترهای مختلفی مانند یوتیوب، توئیتر، لینکدین و… برای تولید محتوا و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

استراتژی‌های نوین در بازاریابی دیجیتال: از ایمیل تا پوش نوتیفیکیشن

مزایای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

  • تعامل مستقیم و دوطرفه با مشتریان
  • سرعت در پاسخگویی به چالش‌ها
  • ایجاد صمیمیت و احساس تعلق نسبت به برند در مشتریان با تعامل صمیمانه با آن‌ها
  • وجود فضایی برای ارائۀ بازخورد توسط مشتریان که برای سایر افراد قابل مشاهده است
  • افزایش اعتماد مخاطبان به برند با مشاهدۀ روند کار و محصولات و خدمات گوناگون

ایده‌هایی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با هدف بازاریابی

  • تولید محتوا در قالب ویدیو یا تصاویر اسلایدی از محصولات
  • نمایش پشت صحنۀ تولید محصولات و جلب اعتماد مشتریان
  • برگزاری نظرسنجی‌های متنوع
  • برگزاری مسابقه با ارائۀ جوایز و کد تخفیف
  • داستان‌سرایی و ایجاد ارتباط صمیمانه با مشتریان

۳.    طراحی وب‌سایت و تولید محتوا

با طراحی یک وب‌سایت اختصاصی برای کسب‌وکار خود می‌توانید هویت معتبر و قابل‌اعتمادی از برند ایجاد کنید و بسیاری از فرآیندها مانند ثبت سفارش و… را به صورت خودکار و با بالاترین سرعت انجام دهید. می‌توانید وبلاگی در وب‌سایت ایجاد کنید و با تولید مقالات در رابطه با موضوعات مرتبط با کسب‌وکار خود و همچنین بهینه‌سازی وب‌سایت با اصول سئو، رتبۀ سایت خود در میان نتایج گوگل را بالاتر ببرید. بنابراین قادر خواهید بود مشتریان بیشتری جذب کنید.

به علاوه، امکان نگارش و انتشار رپورتاژهای مرتبط با محصولات و خدمات در سایت‌های پرطرفدار و تبلیغات گوگل ادز نیز وجود دارد.

مزایای طراحی یک وب‌سایت اختصاصی برای کسب‌وکار

  • افزایش اعتبار کسب‌وکار
  • جلب اعتماد مشتریان
  • بهبود تجربۀ مشتریان
  • خودکارسازی فرآیندها
  • افزایش فروش
  • جمع‌آوری داده‌های مفید و مشاهدۀ رفتار مشتریان

۴.    بازاریابی پیامکی

از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال، اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی است. با توجه به نرخ بالای خوانده شدن پیامک‌ها (که به ۹۸% می‌رسد!)، عدم نیاز مخاطبان به اینترنت برای دریافت تبلیغات و امکان شخصی‌سازی پیام‌ها، ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی یک راهکار کاربردی و متداول در بازاریابی‌ست؛ راهکاری که در صورت رعایت اصول و استفادۀ درست، می‌تواند به کلید موفقیت برندها تبدیل شود! ارسال اس ام اس انبوه، می‌تواند در موقعیت‌های مختلفی انجام شود و با ایجاد یک کانال ارتباطی دوطرفه، تعاملی صمیمانه و مفید میان مشتریان و برند ایجاد کند. به علاوه، با استفاده از این راهکار می‌توان به گروه گسترده‌ای از مخاطبان در هر موقعیت جغرافیایی دسترسی داشت.

همچنین، در صورتی که وب‌سایتی برای فروش و ارائۀ محصولات کسب‌وکار خود دارید، می‌توانید با اتصال وب‌سایت به پنل اس ام اس، انواع پیامک‌ها مانند پیامک کد تایید ورود به سایت، پیامک خوش‌آمدگویی، پیامک موجود شدن محصولات، اطلاع‌رسانی وضعیت سفارش، ارسال کد رهگیری مرسولۀ پستی و… را به صورت خودکار ارسال کنید.

مزایای استفاده از اس ام اس مارکتینگ

  • دسترسی گسترده به مخاطبان با استفاده از اطلاعات دکل‌های مخابراتی یا بانک‌های شماره تلفن تفکیک‌شده بر اساس شغل، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و…
  • امکان ایجاد دفترچه تلفن اختصاصی کسب‌وکار و گروه‌بندی مخاطبان
  • شخصی‌سازی پیام‌ها
  • تعامل دوطرفه با مخاطبان
  • هزینۀ پایین با توجه با بازدهی بالا
  • سرعت بالا در ارسال اس ام اس انبوه به صورت همزمان
  • مناسب برای همۀ اقشار

ایده‌هایی برای بازاریابی با استفاده از پیامک

  • ارسال پیامک خوش‌آمدگویی
  • ارسال پیامک تخفیف
  • ارسال نظرسنجی پیامکی، برگزاری مسابقه، قرعه‌کشی و…
  • فرستادن پیامک‌هایی برای بازگرداندن مشتریان قدیمی
  • اطلاع‌رسانی‌های مختلف با استفاده از پیامک مانند اطلاعیۀ جشنواره‌های فروش ویژه و…
  • پشتیبانی پیامکی از مشتریان با استفاده از پیامک‌هایی با قابلیت دریافت پاسخ مشتری
  • ارسال پیامک‌های سررسید اقساط، یادآور تمدید اشتراک و…

۵.    پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن‌ها نوعی از تبلیغات کلیکی هستند که به صورت مستقیم برای کاربران در مرورگرها، اپلیکیشن‌ها و… ارسال شده و در عرض چند ثانیۀ کوتاه برند را به آن‌ها معرفی می‌کنند. نرخ کلیک روی پوش نوتیفیکیشن‌ها، با نرخ کلیک ایمیل‌ها تقریباً برابر است؛ اما نکته این‌جاست که بهتر است این اعلان بعد از کسب اجازه از مخاطب برای او ارسال شود، تا احتمال کلیک روی تبلیغ افزایش پیدا کند. این اعلان‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا با کاربران ارتباط مستقیم و لحظه‌ای برقرار کنند و شانس دیده‌شدن برند و جذب مشتریان جدید را افزایش دهند.

مزایای ارسال پوش نوتیفیکیشن در بازاریابی

  • قابلیت سفارشی‌سازی اعلان‌ها برای ارسال در موقعیت‌های خاص؛ مثلاً بعد از رها کردن سبد خرید
  • جلب توجه مخاطب در همان لحظۀ ارسال پوش نوتیفیکیشن
  • اطلاع‌رسانی وجود نسخۀ جدید اپلیکیشن و یادآوری به مخاطب برای انجام به‌روزرسانی (برای کسب‌وکارهایی که اپلیکیشن دارند)
  • نرخ تبدیل قابل‌توجه

چگونه بهترین استراتژی را برای بازاریابی کسب‌وکار خود انتخاب و اجرا کنیم؟

گاهی اوقات تنها یک یا دو استراتژی برای بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار شما مناسب هستند و گاهی هم می‌توانید برای کسب بهترین نتیجه، ترکیبی از چند استراتژی تبلیغاتی را اجرا کنید. در هر صورت، برای انتخاب مناسب‌ترین استراتژی بازاریابی، بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. با توجه به ماهیت کسب‌وکار، خدمات، محصولات، اندازۀ کسب‌وکار و بودجۀ بازاریابی، یک هدف قابل‌اندازه‌گیری و دقیق برای تبلیغات را مشخص کنید؛ ممکن است هدف شما معرفی یک محصول جدید، افزایش فروش، جذب مشتریان جدید، یا بازگرداندن مشتریان قدیمی یا هر هدف دیگری باشد. اهداف خود را به صورت قابل دستیابی، مرتبط و زمان‌بندی شده تعریف کنید. برای مثال، افزایش فروش ۲۰ درصدی در ۶ ماه آینده.
  2. رفتار خرید مشتری، علایق، نیازها و کانال‌های ارتباطی مخاطبان هدف خود را بررسی کنید و بر اساس همین موارد استراتژی خود را طراحی کنید. کانال‌هایی را انتخاب کنید که مخاطب هدف شما بیشتر در آن‌ها حضور دارد.
  3. استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال رقبای خود را تحلیل کرده و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کنید.
  4. اهمیت هر کانال بازاریابی را در رسیدن به اهداف خود ارزیابی و بودجۀ تبلیغاتی را بر همین اساس تقسیم کنید.
  5. بازدهی هر کانال را به طور مداوم اندازه‌گیری کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.
  6. با توجه به تمام این موارد، شاخص عملکرد یا KPI دقیقی را برای کمپین خود در نظر بگیرید تا بتوانید با دقت بیشتری بررسی کنید که کمپین تا چه میزان موفق بوده است.

در مجموع

امروزه کسب‌وکارها برای موفقیت پایدار نیازمند استراتژی‌های بازاریابی نوین و هدفمند هستند. هر یک از این استراتژی‌ها با ارائۀ مزایای قابل‌توجهی مانند شخصی‌سازی، تعامل بیشتر با مشتریان، افزایش آگاهی از برند و بهبود تجربۀ کاربری، به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا ارتباط موثری با مخاطبان خود برقرار کنند. انتخاب بهترین استراتژی، مستلزم شناخت دقیق کسب‌وکار، شناخت مخاطب هدف و تعیین اهداف بازاریابی است. کسب‌وکارها می‌توانند با ترکیب این استراتژی‌ها و اندازه‌گیری دقیق نتایج، به رشد قابل‌توجهی دست پیدا کنند و جایگاه خوبی را میان رقبا به دست آورند.

لینک کوتاه خبر:

http://jaryaneno.ir/?p=60140

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • تازه ها
  • داغ ترین ها
www.novin.com

تصویر روز:

دیدنی ها

لینک‌های مفید