دولت و برخی نهادها مدتهاست برای کوچ مردم به سکوهای داخلی و افزایش کاربران آنها تلاش میکنند. مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی نیز همین هدف را دنبال میکند.
تلگرام با ۱.۵ میلیارد کاربر در جایگاه چهارمین شبکه اجتماعی محبوب جهان قرار دارد اما در ایران دسترسی به آن بیشتر از یک سال است که محدود شده. با وجود این، سکوهای داخلی آنگونه که برخی انتظار داشتند در این مدت مورد استقبال قرار نگرفتند.
این در حالی است که با فیلترینگ تلگرام، برخی ادعا داشتند که حالا کاربران ایرانی این اپ کاهش پیدا میکند و فیلترینگ حداقل در ظاهر پیروز میشود. اما اتفاقی که افتاد با تصور آنها متفاوت بود.
به گزارش جریان نو، گروهی از مخاطبان ایرانی ترجیح دادند تلگرام را با پروکسی یا فیلترشکنهای پولی هم که شده ترک نکنند و بسیاری از آنها به سمت سکوهای داخلی نرفتند. اگرچه این رفتار ایرانیان علل مختلفی داشت و الزاماً هم یک لجبازی سیاسی نبود؛ اما اتفاقی که در این بین افتاد در نهایت به نفع قرائت حاکم نبود. طبق گزارش «دیتاک»، نزدیک به ۶۰ میلیون ایرانی در تلگرام، ۴۲ میلیون نفر در اینستاگرام و ۴ میلیون نفر در توییتر فعالیت دارند.
بخشهای دولتی و حتی برخی رسانهها پس از فیلترینگ تلگرام، رفت و برگشتی را به تلگرام تجربه کردند. اما حالا طبق مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی، افراد حقوقی تنها میتوانند در پلتفرمهای داخلی فعالیت داشته باشند و همین مسأله شهروندانی را که با ادارهها، شرکتها، دانشگاهها و خدمات دولتی درگیر هستند؛ مجبور به عضویت در این شبکهها میکند. به عنوان مثال کاربران ممکن است برای دریافت برخی خدمات دانشگاهی یا دولتی، ناچار به نصب یکی از اپلیکیشنهای پیامرسان ایرانی شوند.